Det har alltid (i alla fall så länge jag arbetat) varit standard inom PR-branschen att ett pressmeddelande följs upp av ett antal telefonsamtal till journalister. ”Hej, har du sett mailet? Vad bra. Tack, hej då.”, brukar det låta, och i ärlighetens namn vet vi väl alla om att det varken uppskattas av journalister eller dem som ringer. Eller? Tidskrävande nödvändighet eller kvävande onödigt?
Frågan har även debatterats fram och tillbaka, och jag vet att jag själv alltid kastas mellan viljan att journalisten i fråga inte ska tappa bort mitt pressmeddelande i högen av andra, och rädslan för att störa, att tjata, att tråka.
På Journalistics.com kan man läsa om vad journalisterna egentligen tycker om uppföljningssamtal (journalister från USA). Förvånande nog verkar det som om majoriteten av journalisterna inte har något emot att bli uppringda. Hela 76 procent av de tillfrågade i Journalistics.com’s undersökning har inget emot att ta emot uppföljningssamtal. MEN, självklart är det ett krav att man ringer till en journalist med intresse för det man vill pitcha. Håller man sig inte till detta grundkrav finns det antagligen inte någon som inte hatar dig.Vidare kommer 12 procent att tycka illa om dig och ytterligare 12 procent kommer att älska dig, just på grund av anledningen att de får så extremt mycket information att det ibland är svårt att lägga märke till ALLT.
Så, oavsett om man når en journalist som kommer att tolerera dig, hata dig eller älska dig är det så klart några saker man måste tänka på:
1. Var expert på din nyhet! Kan du inte svara på följdfrågor är det ingen idé att du ringer.
2. Gör research om journalisten du ska ringa.
3. Tänk igenom tidpunkten för ditt samtal. När sitter de i lämning, redaktionsmöte, lunch etc.?
4. Sätt inte en oinsatt praktikant på att ringa. Igen, om inte personen som ringer är insatt i nyheten/produkten/händelsen är det ingen idé att ringa.
5. Anpassa nyheten efter det medie du ringer till.
6. Var kortfattad. Var beredd att presentera din nyhet på 2-3 meningar. Vad är nytt, vad kommer journalisten få ut av att ägna tid åt att prata med dig?
Det här är mina åsikter. Jag vet att alla har egna tips, tricks och etikettråd för journalistkontakt. Dela gärna dina egna och säg emot, håll med eller älska.