I förra veckan gick (för nittonde året i rad!) SXSW Interactive av stapeln i Austin i Texas. Porter Novelli är den officiella byråpartnern till eventet som är en av de viktigaste interaktiva sammankomsterna i världen där deltagarna tar del av det senaste inom teknik och interaktion och samtidigt kan utbyta idéer om hur tekniken kommer att forma framtiden. Helen Nowicka, Head of Digital på Porter Novelli i London, har samlat de tre viktigaste trenderna från eventet:
”Goda affärer” (eller ”Business for good”)
”Sälj inte bara – förändra världen också” var ett uttryck som nämndes ofta under SXSW. Fler företag uppmanas att göra socialt ansvar till en central del av verksamheten och skapa inte bara monetära värden, utan även produkter och tjänster som skapar sociala värden. Både företagen och deras byråer måste inte bara göra socialt ansvar till en del av företagets strategi utan även en till en del av själva verksamheten.
Samspelet mellan etermedier och sociala medier
Etermedier tittar på hur de kan utnyttja det sociala mer. Idag twittrar vi från våra telefoner samtidigt som vi tittar på tv och surfar på våra tablets. Vi klarar med andra ord av att hantera tre skärmar samtidigt och vi både vill och kan vara mer delaktiga i vad som sker på samtliga tre skärmar. Kvällsöppet i TV4 är ett färskt och bra exempel på när sociala medier tar klivet in i rutan och blir en del av hela programidén. Listan kan göras väldigt lång – The Voice, Nyhetsmorgon, Viasats fotbollssändningar, SVT Debatt har alla lyckats lyfta in sociala medier i dumburken. Och vem vet, snart kanske valet av personen som leder Oscarsgalan är ett resultat av sociala diskussioner?
Fler företag blir bättre på att involvera generation Y
Generation Y är superkonsumenter av sociala medier och har idag tillgång till webben dygnet runt, framförallt via mobilen. Företag har visserligen blivit smartare på att involvera den här gruppen, men för att nå dem krävs aktiviteter som verkligen engagerar och som står ut i det massiva informationsöverflöde de är utsatta för. Företagen kan med enkla medel uppmuntra generation Y till medskapande eller låta dem utveckla innehåll för att utmärka sig i mängden. Men nyckelordet här stavas förstås strategi – företagets aktiviteter måste passa varumärket och därmed kännas äkta för att träffa rätt. Att hoppa på det senaste inom sociala medier är aldrig tillräckligt utan som vanligt gäller ”content is king”.
Läs hela Helens blogginlägg här