3 tips på måste-läsning inför 2020
Lästips från en planner
2010-talet går mot sitt slut och så även 2019. Karl Nyberg, planner på Prat PR, delar med sig av sina tre bästa lästips från 2019.
2019 har varit ett intressant år ur ett planningperspektiv. Förhoppningsvis kommer 2020 vara ett år där vår bransch kommer minska vår benägenhet att satsa allt på nya spännande tekniker, utan att egentligen veta vad vi får, och i stället se till vilken typ av marknadsföring som är bäst för affären oavsett kanal och metod.
Är kreativ marknadsföring död?
Årets snackis har helt klart varit Peter Fields The crisis in creative effectiveness. Rapporten släpptes i juni 2019 av IPA (The Institute of Practitioners in Advertising) och visar tydligt hur effekten av kreativt belönad marknadsföring minskat under de senaste tio åren. Anledningen: en ökad kortsiktighet på grund av fokus på digitala kanaler.
Så är kreativ marknadsföring död? Tvärtom. Rapporten är mer av ett stridsrop för att få marknadschefer och byråer att inte stirra sig blinda på kortsiktiga rationella sälj- och mätpunkter i sociala medier, utan kombinera detta med långsiktig emotionell varumärkesbyggande kommunikation. Rapporten är ett välkommet inslag i debatten och förhoppningsvis kommer den kunna påverka marknadsförare att skifta fokus och skapa bättre kommunikation.
Rapporten kan laddas ner och läsas i sin helhet här
3 slutsatser alla marknadsförare måste kunna utantill
Traci Alford (vd för Effie Worldwide) publicerade tillsammans med kommunikationsforskaren Mark Ritson en mycket spännande studie där de gick igenom ca 6000 vinnande bidrag från de senaste 50 åren. De kom fram till sju slutsatser som varje marknadsförare bör kunna utantill när man skapar kommunikation. Jag ska inte gå igenom alla sju här men tre intressanta var:
- Differentiering är viktigare en tydlighet
- Research är bra men överdriven sådan leder ofta till minskad effektivitet
- Om du ska vara modig, var jättemodig. Riktigt modiga kampanjer är supereffektiva medan halvmodiga är lika bra om inte sämre än konservativa.
Du kan läsa hela artikeln här.
De 8 effektprinciperna
I början av året var jag på KOMM:s dragning av Effektprinciperna där bland andra Niklas Bondesson (SU) och Annika Rehn Frobell (Drama Queen) presenterade de 8 principer de tagit fram för att göra svensk kommunikation bättre. Kortfattat är principerna ett verktyg för byråer och kunder att använda för att lättare påvisa affärseffekt av kommunikationen. Ett medel för att undvika att de som betalar för vårt arbete inte ska uppleva samma känsla som John Wanamaker när han på 1800-talet uttalade de bevingade orden: ”Half the money I spend on advertising is wasted; the problem is that i don’t know which half.” Läs, reflektera och implementera.
Du kan hitta rapporten samt en video från dragningen på Volvo Studios här