Resan till VM med Kocklandslaget
Resan till VM med Kocklandslaget
Sverige är en kulinarisk toppnation på många sätt, men få har koll på våra proffskockars framfart i internationella matlagningstävlingar. Under ett hektiskt VM-år hjälpte vi Svenska Kocklandslaget att öka sin synlighet i media och sociala medier. Genom en tydlig strategi, genomtänkta vinklar och väl etablerade medierelationer nådde vi en räckvidd på 41 miljoner.
Tjänster
- Kommunikationsstrategi
- SOME-strategi
- Kreativ idégenerering
- Budskapsplattform
- Medieträning
- PR
- Innehållsproduktion
- Filmproduktion
Kampanjen i siffror
- 12 månader
- 128 publiceringar
- > 41,3 miljoner räckvidd
- 6 TV-inslag
- +2,3% engagemang på Instagram (från 1,7% till 4%)
- 10 pressmeddelanden
- En silvermedalj!
Utmaning
Svenska Kocklandslaget är världens främsta landslag, men framgångarna har mest synts i branschpressen, och det har varit svårt att ta plats i media annat än vid mästerskap. Vår utmaning blev att hitta vinklar som kunde nå ut brett och som kunde generera synlighet löpande under året.
Utförande
Vi satte en tydlig strategi för vår pressbearbetning som syftade till att erbjuda media ett smörgåsbord av nyheter under året – inte begränsat till tävlingsperioder. Vi varvade nyheter om sponsorer, lagmedlemmar och prestationer i andra tävlingar som lagmedlemmarna deltog i. Under året gjordes också ett omtag med Kocklandslagets Instagram där vi tog fram en tydlig strategi och contentplan.
Inför Culinary World Cup hjälpte vi laget att sätta temat ”Embrace” för tävlingsrätterna genom en workshop som samlade idéer för att sedan skala ner och spetsa till budskapen. Vi producerade även lagets officiella tävlingsfilm tillsammans med fotografen Max Brandhorst-Satzkorn.
Resultat
Genom löpande dialog med journalister byggde vi en nyfikenhet hos media som ledde till längre reportage med vinklar som hållbarhet, lagkänsla, recept och råvaror. I samband med VM såg vi till att laget – och vår kampanjfilm - syntes på Nyhetsmorgon och Efter Fem både innan, under och efter tävlingen. Totalt genererades en räckvidd på 41 miljoner - man kan säga att vi nådde hela Sverige 4 gånger! Vi överträffade verkligen målet på 25 miljoner i räckvidd.
Kockarnas Instagramflöde har fått en mer sammanhängande look med 600 nya följare och en engagemangsgrad som ökat från 1,7% till 4%.