Digitala lösningar är en stor del av framgångsrika kommunikationskoncept. Så vad händer inom digital kommunikation just nu och vad borde du ha koll på?
Youtube 2017
Många youtubers, och andra influencers, är idag sina egna mediehus. Vi har samlat några tips för dig som vill jobba med en Youtuber under 2017:
- Välj influencer noggrant efter målgrupp och kampanj.
- Ha en tydlig bild av vad du vill berätta.
- Låt influencern vara delaktig i kreationen av innehåll, de vet allra bäst vad deras tittare vill se och vad som funkar i deras kanal.
- Undvik att göra för reklamigt innehåll.
- Se influencern som en professionell mediekanal. Hen är nyckeln till din målgrupp!
Från förproducerat till live
Facebook, Instagram, Youtube eller Pericsope. Möjligheterna att livestreama växer ständigt! Livestreaming kan vara läskigt då man inte har samma kontroll som i en ”vanlig” video där det finns möjlighet att ta om och att klippa bort de delar som blir mindre lyckade.
Men med livestream finns det också många möjligheter! Möjlighet att skapa engagemang och intresse för event, produktlanseringar eller mer varumärkesbyggande aktiviteter. Livestreaming gör det möjligt att bygga en relation med konsumenten just nu!
Om ni är sugna på att testa livestreaming så kommer här några tips:
- Ha ett tydligt mål med kommunikationen. Varför gör vi just livestreaming för detta projekt?
- Om ni är osäkra på vilka frågor och kommentarer ni kan få under sändningen så kan det vara skönt att skriva ett Q&A-dokument inför sändningen.
- Marknadsför din livestream!
- Och sist men nästan viktigast, testa er fram! Var inte rädda för att göra fel eller att något går tokigt. Det kommer ingen att komma ihåg ändå.
Fake news
Fake news snackas det mycket om just nu! Termen började användas flitigare efter Donald Trumps valkampanj, då det var en stor del av informationskriget från båda sidor. Buzzfeed gjorde förra året en granskning av fake news som visade att under slutfasen av USA-valet så skapade fake news mer engagemang i sociala medier än riktiga nyheter. En oroväckande och intressant slutsats.
Mätningar i Storbritannien och USA visar dessutom att när fake news ökar och traditionella medier ifrågasätts så minskar förtroendet för medier i stort. Flera stora aktörer har dock börjat vidta åtgärder för att minska spridningen av fake news. Facebook har exempelvis anställt granskare som kontrollerar att artiklar och inlägg inte innehåller fake news, vilket bland annat ledde till att tiotusentals fake news-konton raderas inför valet i Storbritannien.
Några tips för hur man kan hantera fake news:
- Ha en bred och aktiv mediebevakning.
- Publicera en rättelseartikel som faktagranskare kan länka till.
- Faktagranska allt content ni delar.
- Var noga med vilka medier ni syns i.
AI lämnar dagis
Många pratar om hur stor påverkan artificiell intelligens kommer ha på vår värld. Men hur kommer utvecklingen se ut för oss som arbetar med kommunikation?
Det finns redan flera produkter som utvecklats med hjälp av AI, modeföretag som använder AI för att välja ut kläder till sina kunder. Super-AI:n Watsons från IBM hjälper kommunikatörer att hantera enorma mängder data och aktivt hjälpa till att aktivera konsumentmarknadsföring i större skala än tidigare.
Artificiell intelligens kommer alltså att hjälpa oss med att förenkla automatiserade processer, att enkelt skräddarsy marknadsföring samt snabbt genomföra målgruppsanalyser och förutsägelser som annars skulle äta upp mycket resurser. Men det innebär också att kreativitet och innehåll kommer bli ännu viktigare för att föra ut allt detta på ett engagerande sätt då AI:n kan hjälpa oss att bli effektivare marknadsförare i framtiden!