7 tips för en slagkraftig debattartikel

7 tips för en slagkraftig debattartikel

Debattartiklar är ett bra verktyg när företag vill delta i samhällsdebatten genom att driva en fråga eller opinion mot allmänhet och andra intressenter. Det är ett effektivt sätt för att bygga varumärke mot att bli en så kallad ”thought leader” inom ett område. Till skillnad från andra redaktionella texter är debattartikeln utformad för att lyfta till exempel en utmaning eller ett problem. Ofta finns en uppmaning gentemot politiker, lagstiftare, andra aktörer inom näringslivet eller allmänheten för att få till bland annat en beteendeförändring eller en lagändring.

De flesta större nyhetsmedier har debattredaktioner med varierande inriktning. Förutom Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Dagens Industri har även viss fackpress och lokaltidningar debattsidor som kan vara relevanta för just er debattartikel. Här nedan kommer 7 tips för att skapa en slagkraftig debattartikel.

1. Vad är nyhetsvärdet och är artikeln aktuell för samhällsdebatten?
2. Vilken fråga vill vi driva och varför?
3. Vilken förändring vill vi uppnå?
4. Vem vill vi påverka och hur?
5. Vem ska stå som avsändare?
6. Kan vi samarbeta med andra organisationer, politiker eller relevanta personer, eller står vi som ensam avsändare?
7. Vilken debattredaktion --> vilka läsare vill vi nå och vad är respektive debattredaktions inriktning
8. Redaktionen väljer texter utifrån nyhetsvärdet. Ställer er frågan: Innehåller texten en nyhet, ny tanke eller korrigerar den en rådande missuppfattning?

Kontakta gärna oss för rådgivning kring er fråga eller budskap som ni vill förmedla. Förutom rådgivning hjälper vi även till med utformningen av debattartikeln, timing och identifiering av relevant debattredaktion.

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
7817
2025-06-16

Praktikant-Josefine: Prat PR har varit en trygg och inspirerande miljö

7968
2025-06-05

Praktikant-Nellie: Att få bredda min kompetens hos Prat PR har varit ovärderligt!

7867
2025-03-20

Kryssningsbarometern 2025