8 tips för fler följare i dina sociala kanaler

För många aktiva sociala-medieanvändare är ett högt antal följare en statussymbol och ett prioriterat mål. Även om det inte är av högsta prioritet för just dig så bör du ha i åtanke att personerna som besöker din sida sannolikt kommer att observera hur många följare du har. Viktigt att poängtera: antal vänner (Facebook) är inte samma sak som antal följare. Det finns inget färdigt recept på hur du får fler följare, men det finns tips som kan hjälpa dig på vägen.

8 tips

  • FÖLJ
    Möjlighet att öka antal följare växer i takt med antal personer/sidor du själv följer. På exempelvis Twitter så ökar ditt nätverk för varje nytt Twitter-konto som du följer.
  • DELA
    Inlägg du publicerar bör vara konkreta och intressanta för dina vänner/följare/besökare att dela vidare. Använd ett personligt tilltal och fokusera på engagerande innehåll (gärna bestående av länk, bild eller video). Facebook presenterade bl.a under presskonferensen för Facebook Live Video att utmaningen med den nya versionen är att få användarna att börja dela innehållet. Glöm inte att humor i rätt sammanhang är oerhört framgångsrikt.
  • ENGAGERA
    Berätta/dela historier, plocka upp inlägg som dina följare delar med sig av och använd dig av frågeställningar i dina inlägg. Var lyhörd och nyfiken.
  • BILDER/VIDEOS
    Se till att använda dig av bild eller video i ditt inlägg, det drar blickarna till sig och är en viktig ingrediens. Instagram och Snapchat är bevis på hur stort genomslag en engagerande bild/video kan ha.
  • HASHTAGS
    Genom hashtags kan användare hitta dig, även personer som du inte har någon koppling till. Det finns många olika teorier och analyser kring hur många hashtags du bör använda/inlägg. Det viktiga är: använd sunt förnuft. Ignorera inte styrkan hos en hashtag, men ignorera inte heller hur mottagaren tolkar inlägget. Dina val av hashtags ska vara relevant för inlägget.
  • EMOJIS
    Emojis kan vara bra att använda för att stärka en känsla och skapa engagemang, men tänk på vad inläggets syfte är och vem/vilka som är målgruppen. En emoji kan lika väl mottas med stor entusiasm som något oseriöst. Du bör även vara medveten om att Emojis inte alltid ser likadana ut i en Iphone och Android, vilket kan leda till att innebörden av emojis kan upplevas olika. Även här blir rådet: använd sunt förnuft.
  • NÄTVERKA
    Gå med i relevanta grupper och gilla sidor som är inom ditt intresseområde. LinkedIn och Facebook är två väldigt bra kanaler för att nätverka.
  • UPPDATERA
    Kom ihåg, väldigt lite gör sig själv. Det gäller att du aktivt uppdaterar dina kanaler med nytt innehåll så att dina följare fortsätter att följa dig.

 

Malin Niklasson

7135
2024-06-12

Praktikant-Mariann: Ingen dag är den andra lik när du har praktik på Prat PR

5972
2024-05-14

Prat PR söker PR-konsult med projektledar- egenskaper

3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med