Analysera mera

Grotta ner dig i statistik och vinn nya fans på facebook! Att förstå målgruppen, veta vad de intresserar sig för och vad som får dem att dela med sig till sina vänner, det är A och O när det gäller att skapa en riktigt bra företagssida på Facebook. Facebook Insights är ett bra verktyg att jobba med för att på djupet försöka förstå sig på målgruppen. Att ta del av statistiken som samlas in av Facebook ger er som företag möjlighet att också skruva på inläggen för att optimera sidan! Det går lätt att utvärdera vilka inlägg som ”gillats” mest eller delats vidare, samt vem som har gillat det eller delat med sig av innehållet. Du kan också få reda på hur du just förvärvat  fansen och vem av fansens vänner som pratar om just er. Som ni märker finns det massor av statistik som det verkligen går att utvärdera för att utveckla facebooksidan. Det gäller bara att grotta ner sig och börja analysera, allt för bättre facebooksidor åt folket.

Och för er som också jobbar med Youtube som kanal har du en guldgruva att gräva i. Vilka klipp är populära, vilka delas vidare via Facebook och vart de visas på nätet. Var upptäcktes klippet, vilka sökord de slog in i Google eller Youtube, på vilka webbplatser som era videoklipp finns inbäddade i, samt vilka liknande videoklipp som användarna klickade vidare ifrån för att hitta till just ert klipp. Som sagt analysera mera och bli en vinnare på webben.

Vad som är kul att se är att fler och fler företag nu börjar använda sig av Instagram. Och som med så många andra sociala medier så är det bara din egen kreativitet som sätter begränsningarna. Instagram är perfekt för dig som har mycket visuellt tilltalande material som intresserar målgruppen. Ta gärna en till på Internet Worlds tips.

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel