Alla som har varit på en mässa de senaste två åren vet att nästan alla aktörer erbjuder någon form av interaktivitet eller utmaning till besökarna. Twittra och vinn. Anmäl dig till nyhetsbrevet och provsmaka. Stig in i denna tempererade glasbur och känn doften av Australien.
Precis så här är det på Almedalen också, fast mycket, mycket bättre. Det är faktiskt det. Man kan plantera träd och detektera minor och stå i en riktig talarstol och uppleva skitsnuskiga toaletter (see what I did there?). Det finns dessutom en självklarhet i spridningen av upplevelserna: aktörerna erbjuder sig att själva ta bilder, som inte sällan twittras till dig efteråt.
För att ta vår kunds Hjärt-Lungfondens exempel: lär dig hjärt-lungräddning och se din egen hjärtefråga spridas till tusentals. Nyckeln till den, och liknande aktiviteters framgång, är lättheten med vilken besökarna kan ta till sig idén. Det är en självklar formula: hitta en kärnfråga som engagerar, addera upplevelse eller mervärde, ta själv ansvar för att sprida resultatet, och voilá: du har en fungerade, engagerande kampanj.
Det är högst ovetenskapligt, men jag tror att aktören själv måste ha tänkt till om åtminstone två av delarna i den ekvationen. Det ska bli intressant att se om vinnaren av ”hetast i Almedalen” prickat in alla tre.