Att välja kanal för ditt influencersamarbete är minst lika viktigt som ett bra innehåll och att samarbeta med rätt influencer. För att välja rätt kanal gäller det att klargöra syftet med kampanjen, ha koll på målgruppen och veta hur det de olika kanalerna fungerar. Påverkas din målgrupp mest av bilder eller text? Är syftet att driva trafik till en specifik webbplats eller att öka varumärkeskännedomen? Det är exempel på viktiga frågor att ställa sig.
Instagram och Instagram stories
Instagram är en av de vanligaste kanalerna för influencer marketing och Instagrams målgrupp är bred.
Fokus ligger på det visuella med bilder eller videos. Instagram är kanske främst användbart för att skapa varumärkeskännedom och verka varumärkesbyggande. De allra flesta influencers har fler, men inte lika hängivna, följare på Instagram än på till exempel en blogg eller Youtubekanal. Det medför att fler ser inläggen men inte lika många tar sig tid att klicka vidare. Via Instagram stories kan det dock vara mer effektivt att driva trafik vidare eftersom det går att länka till en hemsida direkt genom inlägget. Många influencers använder idag Instagram stories i högre utsträckning än att publicera inlägg i sitt flöde. Dock ligger Instagram stories endast uppe i 24 timmar innan de automatiskt raderas så det är viktigt att hålla koll på bevakningen.
Youtube
På Youtube är det rörligt material som gäller och här kan influencern producera filmer där de visar upp, prövar och beskriver produkter och tjänster. Youtube är utöver en jättestor sökmotor även en social kanal där prenumeranter kan kommentera och gilla videos. Stora Youtubers har hängivna följare inom sina respektive områden som litar på deras expertis och lyssnar på deras råd. Det är därför viktigt att hitta rätt influencer som känns trovärdig och som är en bra matchning för ditt varumärke eller produkt. En fördel med Youtube är att innehållet är sökordsoptimerat så inläggen kan leva kvar länge. Tänk på att rörligt material kräver både tid och omtanke för att bli bra.
Blogg
På bloggen finns det utrymme för längre, mer ingående texter och fler bilder. Styrkan med bloggen är att innehållet blir mer beständigt och stabilt så trovärdigheten på ett samarbete kan stärkas om produkten eller varumärket går i linje med bloggens övriga innehåll. En ytterligare fördel med bloggen som kanal är att bloggföljare ofta är hängivna och känner att de har en relation till influencern och av den anledningen litar på vad de har att säga. I bloggen går det också att länka till andra hemsidor direkt i inlägget vilket förenklar att driva trafik vidare. Svagheten med bloggen är att engagemangsgraden för de flesta bloggar idag är låg. Bloggen har oftast heller inte lika många följare som till exempel ett Instagramkonto. Räckvidden är alltså inte lika hög men man får en stark trovärdighet hos de man når om bloggen matchar varumärket eller produkten.