Jag tror ingen har missat upploppen med närmast kaotiska scener i centrala Göteborg. Julstämningen i köpcentrumet Nordstan förstördes och trafiken stod stilla. Allt på grund av ett Instagram-konto som innehöll kränkande och sexistiska kommentarer om ungdomar i stan. Förvirrad stämning rådde, rykten florerade och på Twitter syntes hashtagen #gbgriot frekvent.
Det finns många intressanta trådar att dra i här. Om man bortser från det uppenbart negativa sättet att använda Instagram, så är det ändå spännande att se hur mäktigt det faktiskt är. Kanske speciellt bland den yngre generationen. Många åsikter försvinner i det digitala bruset. Men ”Instagramupproret” är ett starkt exempel på hur lätt att det är sprida åsikter och rykten samt få uppmärksamhet med hjälp av sociala medier. Samtidigt får man inte glömma att mobbning och ryktesspridning inte är ett nytt fenomen, som Emanuel Karlsten också har påpekat i medierna de senaste dagarna. När jag gick på gymnasiet för sex-sju år sedan skedde precis samma saker. Då spreds liknande rykten genom mejllistor på skolan. Skillnaden är att ryktesspridaren inte kunde vara anonym på samma sätt och att spridningen inte gick lika snabbt. Men framför allt kunde ett litet rykte inte få så här stora konsekvenser.
Instagram har 100 000 000 användare världen över, och cirka 600 000 av dem återfinns i Sverige. Frida Valentin har tidigare skrivit ett inlägg här på bloggen att ”ungdomar är en stor grupp användare som börjar bli mer aktiva här än på FB.” Precis det ser vi nu. Vem det än var som startade kontot valde de just Instagram för detta, och spridningen bland gymnasieungdomarna lät inte vänta på sig.
Ett annat exempel vad gäller just användarnas stora engagemang i Instagram visade sig nu i dagarna. Först lanserade Instagram en helt ny policyändring där det skulle bli tillåtet för företaget att sälja användarnas bilder utan att betala någon ersättning. Reaktionerna i sociala medier blev extremt starka och högljudda, och några dagar senare backade Instagram i frågan.
De sociala medierna öppnar många dörrar och skapar kontakt mellan stora grupper människor, både på gott och ont. Företag och allmänheten måste vara beredda på att ständigt hålla koll på vad som sägs, delas och läggs upp på deras eller andras sidor. Det går snabbt idag – och snabbast av alla är de ständigt uppkopplade, engagerade ungdomarna.
Sofia Johansson, praktikant på Prat PR Göteborg