Bästa PR-kupperna på temat vatten

Sommaren börjar lida mot sitt slut och sällan har väl så många badat så mycket i svenska vatten. Men badlivet är mer än en källa till svalka, och PR-konsulter har länge låtit sig inspireras av vatten och strandliv för att skapa fyndiga kampanjer med genomslagskraft. Här är fem favoriter.

1. Best job in the world

3850924-hm_1000_0

En klassiker som nästan känns uttjatad i sammanhanget, men den här kampanjens briljans ligger i hur initiativtagarens budskap så självklart utgör idéns kärna. För de som mot förmodan missat kampanjen så är den resultatet av en satsning av Tourism Queensland för att locka turister till området. En jobbannons skapades för att rekrytera en ”ö-vakt” vars jobb skulle bestå av att utforska land och vatten kring Stora Barriärrevet – med en lön på 800 000 kr.

Avsiktligt eller inte blev ”The Best Job in the World” ett tidigt exempel på viral marknadsföring då jobbannonsen spriddes som en löpeld över hela världen. Kampanjen har vunnit i Cannes, varit föremål för en BBC-dokumentär och sägs ha genererat motsvarande 200 miljoner dollar i publicitet.

2. Maldivernas regering tar vatten över huvudet

Maldives Underwater Cabinet

Mohammed Seeneen/AP



För att belysa de problem som global uppvärmning betyder för Maldiverna höll landets regering ett kabinettsmöte på havsbotten. Landet, som är världens lägsta, står i genomsnitt 2 meter över havet och regeringens budskap inför klimatmötet i Köpenhamn var enkelt: om havsnivåerna stiger så finns inte Maldiverna längre. Mötet varade i en halvtimme men skapade rubriker i veckor.

 3. Dynamo gör en Jesus

water_main_1334707a

Rosie Hallam / Barecroft Media

Dynamos karriär kantas av en lång rad PR-kupper och i juni 2011, när illusionisten fortfarande var relativt okänd, så genomfördes ett av episka proportioner.

Dynamo tog helt enkelt en promenad på Themsen framför den ikoniska parlamentsbyggnaden. Åskådare flockades på närliggande broar innan Dynamo blev omhändertagen av sjöpoliser.

Populära teorier om hur Dynamo genomförde vandringen (spoiler alert!) är att illusionisten spatserade på en romersk bro som ska finnas precis under ytan, eller att han gick på något sorts plexiglas. Hur som helst så måste man vara en oerhört cynisk bildredaktör för att motstå bilden på Dynamos promenad.

4. Legogubben strandsatt

lego-man-brighton_1017813c

Kent News & pictures

En oktobermorgon 2008 möts barn som letat sig ned till Brighton Beach av en ovanlig syn: en gigantisk legofigur som verkar ha flutit upp på stranden över natten. Vem som ligger bakom händelsen kan vi bara spekulera om, men misstänkt tillrättalagda citat ges i The Telgraph. Gerry från Brighton säger: ”Det är jättekonstigt. Gud vet hur den kom dit men folk säger att den är från Holland eftersom att den har holländska bokstäver på sig. Den måste ramlat av en båt eller någonting. Barnen älskar den.” Artikeln avslöjar vidare att en engelsk legofigur fiskats upp utanför Holland, och att det verkar handla om ett utbyte.

Oavsett om Lego var inblandad eller inte så är det här ett inspirerande exempel på lyckad gerilla-marknadsföring.

5. Billys strandbibliotek

Celebrating the 30th birthday of the IKEA BILLY bookcase on Bondi Beach, Sydney, Australia

James D Morgan / Rex Features

Bondi Beach är utan tvekan Australiens mest kända strand. För att marknadsföra sina bokhyllor och samla in pengar till The Australian Literacy and Numeracy Foundation bestämde sig IKEA för att skapa ett strandbibliotek där surfare och andra soldyrkare kunde byta till sig en bok eller donera pengar till ändamålet. Ett strålande exampel på hur en lek med kontraster kan användas för att väcka uppmärksamhet.

Det finns en uppsjö av inspirerande hemsidor om PR-kupper och kampanjer. Kolla in http://prexamples.com/ eller http://www.taylorherring.com/blog/index.php/2009/01/50-top-publicity-stunts, där du också hittar mer information om flera av kampanjerna ovan.

Har ni andra favoriter?

4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel