"Det måste vara spännande att jobba med reklam…"

Vi på Prat PR har i veckan fått tillskott av en praktikant. En alldeles förträfflig sådan som heter Caroline Jonsson (vars blogg om mat ni kan läsa här). När Caroline kom till oss kom jag tänka på något som legat och grott under en längre tid, att det är många som inte vet vad en PR-konsult gör. Minst en gång per familjemiddag måste jag förklara ”vad är det du faktiskt gör hela dagarna?”. När jag tog min magister i Medie- och Kommunikationsvetenskap för cirka fyra år sedan brukade frågan vara: Men vad blir du egentligen? Nu när jag har jobbat ett ganska bra tag brukar det utspela sig ungefär så här:

Mamma avbryter sin diskussion med någon avlägsen släkting.
– Hannes, kan inte du komma och förklara för X vad det är du jobbar med?
Hannes vandrar till andra änden av bordet.
– Jag arbetar som PR-konsult.
Avlägsen släkting X:
– Vad spännande! Vad gör man då?
– Jo, jag är konsult åt företag och hjälper dem att synas i media utan att de nödvändigtvis betalar annonsutrymme.
– Vad roligt det måste vara att jobba med reklam, ett kreativt yrke.
– Ja, kreativt är det, men nu jobbar ju inte jag direkt med reklam. Reklam är kommunikation i köpta kanaler, som en reklamfilm, eller en annons i tidningen.
(Nu vet jag att flertalet reklambyråer arbetar med mycket mer än så, men det brukar jag säga för att verkligen visa på skillnaden).
– Jaha. Men vad gör du då?
– Vi arbetar med icke-köpta kanaler. Ibland underlättar vi för våra kunder att tala med media, om det är den kanal vi valt och ibland hjälper vi dem att nå en annan typ av målgrupp som till exempel en organisation. Vi hjälper dem helt enkelt att kommunicera så bra som möjligt.
Avlägsen släkting X brukar då avsluta med något i stil med:
– Men det måste vara spännande att arbeta med reklam.

Men, sanningen är att det inte bara är mina avlägsna släktingar eller min närmaste familj, som inte vet vad jag gör på dagarna. När jag sist var och talade på JMKs arbetsmarknadsdag uppkom samma fråga, fast på lite mer detaljnivå. Då handlade det mer om hur en PR-konsults dag ser ut, vad vi gör rent konkret och det är det som det här inlägget kommer försöka att bena ut.

Enkelt sett finns det väl inga enkla svar på frågan. Jag gör väldigt olika saker varje dag. Men, det är också det som är så fantastiskt. Ena dagen sitter man och diskuterar varumärkesstrategi för ett matföretag, och nästa sitter man och räknar ut hur mycket kabel det behövs för att en monter på en stor mässa ska fungera. Om man skulle beskriva min dag idag (som faktiskt var i måndags), skulle det blir något så här:

06:15 Vaknar. Kollar Twitter, Facebook och Tumblr på telefonen.
08:00 Genomgång av mailkorgen, går igenom vad som skrivits i media, både om mina kunder och allmän omvärldsbevakning inklusive tryckta dagstidningar.
08:30 Genomgång av alla webb-flöden. G-reader, web-tidningar etc.
09:00 Måndagsmöte med kollegor för att hålla sig ajour med vad alla gör. Eftersom vi är konsulter jobbar vi med olika kunder och i olika uppdrag.
10:00 Telefonmöte med kund angående sista handpåläggning för PR-plan 2011.
11:00 Utvärderingsmöte med en samarbetspartner angående Årets Konditor 2010.
12: 00 Lunch
13: 00 Skrivstund. Arbete med strategier för två olika kunder: en stor digital aktivitet som ska lanseras under våren och en varumärkesstrategi.
16:00 Telefonkonferens med eventuell ny samarbetspartner i Skåne.
17:00 Mailkorrespondens, mer skrivande och tidrapportering.
18:00 Slutar

Det här är faktiskt en ganska genomsnittlig dag för mig. Kontinuerligt under hela dagen kollar jag mina webb-flöden, både för att hänga med i nya diskussioner och se om det är något jag behöver ta tag i.

Det absolut roligaste med att vara PR-konsult är att man ofta släpper allt man gör för att ta tag i något annat mer bårdskande. Man måste alltid vara uppdaterad, påläst och insatt för att hänga med. Eftersom jag jobbar mest med mat innebär det att kolla nyheter från Livsmedelssverige, läsa bloggar som FoodWire/Salt, Annes Food, Spisat, Taffel och många fler.

Sen måste jag säga att min dag inte nödvändigtvis behöver se ut som någon annan PR-konsults. Jag jobbar som projektledare och kreatör. Min dag ser naturligtvis annorlunda ut jämfört med om man är skribent, mediaspecialist eller kundansvarig.

Jag hoppas att inlägget ger er som inte jobbar som PR-konsulter en inblick i hur en dag i en PR-konsults liv ser ut. Om ni vill veta mer kan ni fråga mig saker på Twitter, Quora, mail eller telefon.

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel