Presslanseringar är del av en PR-konsults vardag och det är inte ovanligt att vissa grepp återkommer för att vi vet att de fungerar. Men torsdagen den 12 februari iscensatte Prat PR en presslansering för NIVEA MEN som skiljde sig från mallen.
Det var för att släppa nyheten om NIVEA MENs nya roll som Grooming Partner till Liverpool FC som cirka 20 personer bänkade sig på Strandvägen för en livesänd presskonferens från klubbens arena Anfield. I samarbete med Porter Novelli UK, Danmark och Finland fick journalister och bloggare i fyra länder samma information samtidigt – och chansen att ställa frågor till såväl stjärnspelare som NIVEA MEN-representanter på plats i Liverpool.
Efter en inledning av Mathias Jakobsson, Country Manager på Beiersdorf i Sverige, Norge och Island, gick vi live till Liverpool för en presentation av samarbetet. En ny NIVEA MEN-reklamfilm med Raheem Sterling, Jordan Henderson och Simon Mignolet premiärvisades, och under den efterföljande frågestunden fick vi höra mer om spelarnas groomingvanor och rutiner inför matcher (vicekapten Henderson fick ta emot en hel del gliringar från de andra spelarna om sina minutiösa förberedelser!).
En presentation av NIVEA MENs nya Sensitive Cooling-serie följde den officiella presskonferensen innan hedersgästen Glenn Hysén knöt ihop säcken med några uppskattade anekdoter från sin tid som Liverpoolspelare.
Allt som allt, en passande avspark för NIVEA MENs nya samarbete.