En spaning av Prats egen vinskribent Richard Sigray
One-stop-shop för vinvarumärken och leverantörer!
Richard Sigray är PR-konsult och erfaren vin- och krogskribent på Prat PR här svarar han på några frågor om Prat PRs vinerbjudande och vad som gör Prat PR till en bra samarbetspartner för vinföretag och varumärken.
Varför skulle du säga att Prat PR är en bra partner för vinföretag och varumärken?
För oss är vinintresset inte bara är ett jobb utan en passion! På Prat PR har vi flera vinexperter inhouse och ser oss som en ”one stop shop” för vinvarumärken och leverantörer. Vi hjälper våra vinkunder med allt från traditionell PR till att producera content och redaktionellt material för webb, sociala kanaler och nyhetsbrev. Vi arrangerar också events och vinprovningar samt kan starta kundklubbar och sköta produktlanseringar. För många kunder arbetar vi med influencer marketing med stor framgång.
Vad trendar inom dryckesbranschen just nu?
Inköparna på Systembolaget lägger stor vikt vid hållbarhet och i synnerhet förpackningar. Det kommer fler och fler nya varianter av lättviktsglas, PET, ”bagnums” och vin på burk. Företag i vinbranschen behöver också förhålla sig till förändringarna som sker på de stora sociala plattformarna och vridningen mot allt mer rörligt innehåll. Även om det ännu inte är tillåtet med alkoholmarknadsföring på TikTok så är det bra att hålla koll på och förbereda sig då det är en kanal som fortsätter att vinna mark.