En strategisk varumärkesförflyttning?

Visst kommer vi alla ihåg JC? Jag minns när jag hemma i Hudiksvall jublade när den åtråvärda inbjudan till säsongsrean damp ned i brevlådan. I timmar stod jag och mina vänner i kö för att vara bland de första in i reakaoset.

Jeansen hade bootcut, var låga i midjan (Britney-låga) och matchades med en tight bomullstopp i en färgglad kulör. Men sen hände något. Jag glömde bort JC. Jag växte upp och JCs målgrupp blev i min mening allt mer otydlig. Konkurrensen har hårdnat och den målgruppen JC riktade sig till när jag var ung har vuxit upp och är nu köpstarka 20-någonting-åringar med flera starka varumärken med tydlig profil och målgrupp att välja bland när det kommer till shopping.

Nu tar JC nya tag och byter namn till JC – Jeans Company. Med flera kända personer i spetsen, bland annat Anine Bing, Anton Hysén och Adam Tensta vill JC visa upp ett bredare denimsortiment för att nå fler.

Jag är väldigt nyfiken på vad som komma skall. När Lindex för ett antal år sedan genomförde en varumärkesförflyttning förde det bara med sig något positivt. Bra jobbat Lindex!

Hur JCs nya profil och varumärke mottas ska bli spännande att se. I min mening kan den här varumärkesförändringen bara föra med sig gott.  Lagom till löning kanske det är dags att unna sig ett besök på JC igen.

Bild lånad från JC

4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel