Igår offentliggjordes finalisterna i SABRE Awards, som brukar omnämnas som VM i PR, och Prat PR deltar tillsammans med Arla Foods i kategorin Nordics.
Under 2012 lanserade Arla Smetana, en ny produkt för Arla. Produkten fanns redan på marknaden, så Arla behövde Prat PRs hjälp för att bli marknadsledare i det nya segmentet. Samtidigt ville man driva försäljning av hela det syrade mejerisegmentet. Utmaningen låg dels i att lansera en produkt som redan fanns på marknaden och driva försäljning i ett segment där det inte fanns några egentliga nyheter.
Vi skapade därför kampanjen Mathistorien. För att visa hur Arlas produkter passade in i den svenska mathistorien byggdes en kampanjsajt där vi skildrade resan från 1952, året då Arla lanserade sin första syrade mejeriprodukt på den svenska marknaden, fram till idag. Kombinationen av sajten med de övriga aktiviteterna kampanjen innehöll gjorde att kampanjen var mycket lyckad – försäljningen ökade över hela segmentet och Arlas Smetana blev marknadsledare.
Vi är superstolta och håller tummarna den 30 maj, då SABRE avgörs i Barcelona.