Fünke funkar överallt

En av mina absoluta favoritserier, Arrested Development, har nypremiär på Netflix i helgen. Serien kom till svensk tv 2005 (premiär i USA 2003) med det pinsamma namnet ”Firma Ruffel & Bygg”. Med andra ord är det kanske inte så konstigt att det dröjde något år innan jag började följa serien. TV4, som tog serien till Sverige, gjorde inte helt oväntat en pudel och valde kort efter premiären att använda orginaltiteln istället.

Den senaste säsongen av Arrested Development, säsong 3, sändes 2006 i USA. Trots väldigt bra kritik och en lojal tittarskara, nådde den aldrig några höga tittarsiffror, varför Fox valde att lägga ner serien efter den tredje säsongen.

Efter flera år av väntan, prat om en långfilm och framförallt förtvivlan är det nu äntligen dags för en fjärde säsong. För att öka intresset inför nypremiären av serien – som under det sju år långa uppehållet uppnått kultstatus – har man anlitat reklambyrån Ignition, som bland annat ligger bakom den framgångrika kampanjen för filmen Prometheus.

Kampanjen går under namnet ”Insert me anywhere” och bygger på seriens karaktär Tobias Fünke, som spelas av David Cross. Istället för att ödsla tid på att presentera honom väljer jag att dela det här klippet istället:

 

Kampanjen går i alla fall ut på att den misslyckade skådisen Tobias Fünke ”bjuder” kända regissörer på scener som bara är att klippa in i sina produktioner. Sagt och gjort – Ignition har spelat in 49 klipp med Tobias spelandes olika karaktärer som det är fritt fram för vem som helst att ladda ner och använda. Öppet mål för internet memes, med andra ord.

Så här förklarar Tobias Fünke själv upplägget:

”My most notable roles have been as an understudy for the Blue Man Group and as George Bluth, Sr. in a very special episode of Scandalmakers, but I’m really looking to hone my chops in the film “biz,” as we insiders call it. That’s why I’ve created this Internet video audition reel—so that filmmakers could do away with the annoyance of “casting” and “craft services” to focus on what matters: the actor.”

Jag tror att vi framöver kommer se allt fler kampanjer, likt den här, som så tydligt bygger på bra content. Ju enklare det blir att dela och ju enklare det blir att göra sin egen tolkning av innehållet, desto fler kommer att dela. En ganska enkel logik, som bevisar hur viktigt det blivit att skapa bra innehåll som går att bygga vidare på.

Wired skrev för bara någon vecka sedan om vilken omfattning Arrested Development redan sprids på internet av entusiaster (med för mycket fritid, som vissa säkert skulle kunna påstå). Det här har Ignition tagit tillvara på och tänkt ett steg vidare – hur man kan få folk att sprida ännu mer. Svaret ligger i att man riktar innehållet specifikt till de som förväntas bygga vidare på det, det vill säga de som redan kan en del om videoredigering och känner karaktärerna i serien väl.

Det märks att man gjort sin hemläxa och lagt gott om tid på planning. Nu, ett par veckor efter kampanjens start, börjar vi se resultatet på Youtube. Tobias Fünke dyker upp i allt från Men in Black (min personliga favorit) och The Shining till Star Trek och Wayne’s World.

Ja, det var dagens tips. Dela gärna med dig av andra bra content-kampanjer som fått stor viral spridning!

4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel