Giving Tuesday – nu kommer fenomenet till Sverige
#Giving Tuesday
Har du ännu inte hört talas om världens största givardag? 2019 blir troligen året då fenomenet slår igen på bred front, även i Sverige. För företag och organisationer kan Giving Tuesday bli lika viktigt som Black Friday är för detaljhandeln.
Numera känner alla till Black Friday, som på några få år etablerat sig som den största shopping-högtiden och övertagit julhandelns traditionella position. Men i takt med att medvetenheten om klimatkrisen och det många menar är ohållbarbara konsumtionsmönster ökar så växer också behovet av att göra gott. Därför har Giving Tuesday på kort tid vuxit till att bli världens största givardag - och den infaller på tisdagen direkt efter Black Friday.
#GivingTuesday skapades av Belfer Center for Innovation & Social Impact i samverkan med United Nations Foundation 2012. I Sverige är FRII, Frivilligorganisationernas insamlingsråd, global partner och av 26 partners i världen. Deras uppdrag är att vara en katalysator som engagerar och inspirerar så många som möjligt att vara med i #GivingTuesdaySweden. De startade i liten skala 2017 för att 2018 försöka engagera bredare över hela Sverige.
Alla kan delta i Giving Tuesday: privata företag, välgörenhetsorganisationer, offentliga verksamheter och även privatpersoner. Det handlar om att på olika sätt göra gott, till exempel genom att samla in pengar, volontärarbeta eller på annat vis bidra till ett gott ändamål. Arbetet kan pågå under en längre tid, men kulminerar på Giving Tuesday, som i år infaller den 3 december.
På vilket sätt kan ert företag eller organisation uppmärksamma Giving Tuesday i år och samtidigt engagera era kunder eller användare? Värderingsdriven kommunikation blir allt viktigare för att nå igenom "bruset" och många konsumenter föredrar varumärken som har ett äkta engagemang, till exempel i hållbarhetsfrågor, klimatet, sociala ändamål eller liknande.
Vill ni veta mer om hur ni skulle kunna aktivera er under Giving Tuesday 2019? Hör av er till oss, vi har ett gäng idéer på lager: hej@prat.se