Hur tänkte Stampen nu?

Stampen, en av Sveriges största tidningskoncerner och vars koncerncehef Thomas Brunegård vi hade här på en Pratstund i våras, har beslutat sig för att stödja ACAP eller Automated Content Access Protocol. En teknik som tillåter dem att bestämma om det material de producerar ska indexeras av sökmotorer som Google eller Bing.

– Genom att stödja ACAP markerar Stampen och våra kollegor i mediebranschen att redaktionellt innehåll har ett värde och att vi som bransch måste värna om det. God journalistik kostar pengar och vi måste finna vägar att få större kontroll över hur vårt redaktionella innehåll används, säger Tomas Brunegård, koncernchef i Stampen-gruppen i en pressrelease som skickades ut i morse.

Med ”används” måste initiativtagarna World Association of Newspapers mena spridning, och spridning av det man gör vill man väl absolut inte ha. Eller? Enligt mig är det en väldig sticka huvudet i sanden-teknik – vi vill inte vara med, alltså ser vi till att bara de som verkligen verkligen vill hitta oss kan hitta oss.

Vad kan de tjäna på att inte få trafik till sin sida? Jag antar att det är fler än jag som letar efter information primärt genom sökmotorer. Jag går sällan till en tidningssida och använder tidningens egen sökmotor av två anledningar: de är ofta sämre och de ger mig, naturligtvis, bara träffar från den tidningen. Eftersom jag personligen vill ha lite bredd i mitt informationsintag använder jag därför sökmotorer.

Hur som helst ska det bli intressant att följa om utvecklingen går åt det håll som exempelvis Dagen.ses Emanuel Karlsten spår. Kommer de tappa ca 126 000 läsare i veckan?

7135
2024-06-12

Praktikant-Mariann: Ingen dag är den andra lik när du har praktik på Prat PR

5972
2024-05-14

Prat PR söker PR-konsult med projektledar- egenskaper

3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med