Improve your attitude!

För bara en vecka sedan släppte juicekedjan Joe and The Juice en rekryteringsfilm där de lyfter upp jobbet på juicekedjan till en livsstil och uppmanar tittaren till att ”choose your attitude”. Det har funnits en hel del höjda röster om både tveksamheter och direkta pinsamheter i kedjans kommunikation som spär på den matcho-kultur som så många gör allt i sin makt att komma bort från.

I morse skulle en vän köpa en morgonjuice på väg till jobbet och hon valde att gå in till en av juicekedjans hål i väggen. På många fik finns en burk eller glas framme vid kassan, där kunder kan lägga dricks, så även på den här kedjan. Men här hade nu någon av de mer pyssligt lagda 20-någonting grabbarna grus byggt en liten tutt-installation av locken till juicebyttorna och massor av klisterlappar med kedjans logga på. Så istället för en maning att lämna dricks möttes hon av en uppmaning att visa brösten till morgonjuicen som hon just skulle betala….. Show me your… tips… med ett bröst på var sida. När hon frågar hur de tänkte när de pysslade ihop detta lilla kreativa tilltag svarar den 21 åriga manliga försäljaren att ”många tycker att det är jättekul”.

Har ni hört det förut? ”Det var bara på skoj” ”menade ju inget illa”. Dessa tomma fraser är en del av den bagatellisering av sexism som just nu breder ut sig som en blöt filt över de framsteg i jämlikhet vi gör på andra plan i samhället. För att vara tydlig, det är INTE roligt, det är förnedrande att uppmanas att visa sina bröst när man ska betala en juice som mixats ihop av någon som inte ens var född när man var tvungen att förklara samma sak för första gången till någon idiot i högstadiet.

Om jag förstår rätt menar alltså Joe & The Juice att deras choice of attitude är sexistiska grabbskämt som är generande, ovärdiga och direkt stötande för dem som väljer att gå dit och köpa en bytta med mixad frukt. På deras Facebook-sida har de angett kedjan som barnvänlig. Really? Tror de att jag vill att min 12-åriga dotter ska uppmanas att visa brösten när hon köper en juice?

Företag har ansvar. Företag som tar upp det allmänna rummet har ansvar för hur de uttrycker sig, för hur deras anställda beter sig. Anställer du unga människor som har sitt första jobb har företaget ansvar att berätta vad varumärket står för, hur de vill uppfattas.

Joe & The Juice menar att de står för Brotherhood. I det här fallet ger det mig kalla kårar och extremt dåliga associationer som verkligen inte får mig att vilja köpa en fruktdryck i ett mörkt hål i väggen med musik så hög att ingen hör min beställning.

”choose your attitude”? snarare ”Improve your attitude” och det illa kvickt.

Foto: Christina Bjerkander

4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel