Josefin Ersson: PR-utskick är en relationsbyggande aktivitet

Josefin Ersson: PR-utskick är en relationsbyggande aktivitet

 

PR-utskick till influencers har varit ett hett samtalsämne de senaste veckorna. Många influencers har vittnat om oönskade bud och ställer allt högre krav på sina samarbeten. I en artikel på influens.se berättar Prat PR:s Josefin Ersson om hur viktigt det är att jobba i samförstånd med influencers.

Tidigare i februari publicerade influens.se en granskning som påtalade problematiken kring oönskade bud med gåvor från företag. Artikeln visade att 85 procent av de som svarade inte skickar PR- eller reklam-bud som influencern inte tackat ja till i förväg. De 15 procent som gör det svarade att det endast händer i enstaka fall, om influencern inte har svarat på frågan om de vill ha budet.

En av de tillfrågade var Josefin Ersson, projektledare på Prat PR och ansvarig för många av byråns större influencersamarbeten.
– Vi som byrå, och på uppdrag av kund, vill att influencern i fråga genuint ska vilja ta emot produkterna eller budet. De får så mycket produkter och bud till sig, därför tycker vi att det är viktigt att de får ta det beslutet själva. PR-utskick är en relationsbyggande aktivitet, där vi ser många fördelar med att ha direktkontakt med influencers både vid första kontakt gällande bud, men även vid uppföljning. Det tappar vi om vi inte för en dialog med influencern, säger Josefin Ersson.

Läs hela artikeln och granskningen på influens.se

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel