I går morse när jag loggade in på min Twitter trodde jag för en kort stund att jag av misstag råkat lägga till en massa Disney-nördar bland mina followers och att dessa hade funnit Kajsa Ankas okända kusin. Nu vet jag bättre, för vad alla refererade till var tv-serien Svenska Hollywoodfruars egen David Brent – Anna Anka och hennes inlägg på den professionaliserade varianten av Flashback, Newsmill. Ett inlägg som framför allt diskuterades, länkades och kommenterades på nätet men även på radion och förmodligen snart i en tv soffa nära dig. Att gissa på att inslag från Svenska Hollywoodfruar kommer att bli framtida youtubeklassiker känns inte allt för djärvt. Jag tänker inte diskutera innehållet i fru Ankas förvirrade artikel det görs redan av personer som är betydligt skarpare än den här pennan.
Det intressanta ur ett kommunikativt perspektiv är naturligtvis genomslaget. I en tid då konsulter mer än gärna rekommenderar sina kunder att vara på nätet är inte frågan om du ska vara där relevant längre. Frågorna är snarare, vad ska jag göra där och hur blir jag sedd? För vad alla vill oavsett agenda är bli kommenterade, länkade och diskuterade. De flesta vill förmodligen bli det på lite annorlunda vis än Anna Anka, men hennes dygn på nätet visar återigen att de flesta vill bli underhållna och lite provocerade för att bli intresserade (gulligt funkar också). Naturligtvis så hjälps fru Anka av att till och med förskolelärare är medietränade idag. I ett medielandskap som ofta är kvävande tråkigt sticker naturligtvis en person med medeltida åsikter ut. Ta vår statsminister som exepmel: en korrekt och väldigt professionell person men till skillnad från sin företrädare på posten så kommer han inte att skapa några framtida youtubeklassiker. Nu rekommenderar jag ingen att skriva förvirrade artiklar eller prata skit om sina kolleger framför kameran. Men endast en närvaro räcker inte om du vill tränga igenom det kompakta mediebruset. Men om nätet ska vara en tillgång som pr-verktyg måste du sticka ut på något sätt och säga vad manvill om fru Anka, men att sticka ut lyckades hon med.
P.S Grafen på Google Trends för Anna Anka är intressant begreppet noll till hundra får ett ansikte och vi kan konstatera att hon populärast i Skåne.