Kära bloggare,

Vi uppskattar verkligen vårt samarbete med er och är imponerade av ert stora engagemang och all energi ni lägger ner på era bloggar. Vi jobbar dagligen tillsammans med er och är glada över det intresse ni visar för våra kunder. Det senaste året har vi börjat få väldigt många förfrågningar från er och skulle vilja ta en liten stund till att förklara hur vi jobbar för att undvika en del av de missförstånd som uppstår ibland.

Många är de bloggare som lagt upp PR-konsulters mindre välformulerade brev, mail och förfrågningar på sina bloggar. Vi har valt att inte göra detsamma med de förfrågningar och ”orderlistor” vi får dagligen. Så vi kommer inte att hänga ut någon. Däremot känner vi att det är dags att klargöra ett par saker.

Vi som jobbar på PR-byråer runt om i Sverige har olika uppdrag från våra kunder som vi ska lösa på bästa sätt. Uppdragen varierar mycket mellan byråer, kunder och även mellan olika uppdrag från samma kund. Inför varje uppgift försöker vi alltid hitta hur vi på bästa sätt skapar de resultat som kunden önskar, eller som vi kommit fram till att de behöver hjälp med.

Vårt uppdrag är alltså att hitta de bästa kanalerna (er bloggare, tidningar, TV, radio eller sociala medier) för just de budskap vi har i uppdrag att sprida. Inför varje enskilt uppdrag väljer vi ut de medier och bloggar som vi anser är mest relevanta för det specifika uppdraget. Det betyder att alla bloggar inte kommer att vara aktuella för samtliga av de aktiviteter vi genomför.

–       Vi är inte ett testcenter som skickar ut gratis prover till alla som vill prova en ny produkt. Det är tjänster som t.ex. Smartson väldigt bra på. Även där måste man ansöka om att bli testpilot enligt kriterier för just den aktuella produkten eller tjänsten.

–       Att lägga upp önskelistor till PR-byråer på din blogg med angivna storlekar till dig/dina barn känns inte professionellt. Vi är inte ordermottagare av beställningar på produkter.

–       Håll oss gärna uppdaterade med statistik från er blogg om den ändras. Eller kanske har ni börjat bevaka ett nytt område som vi inte har uppmärksammat? Det är vi väldigt intresserade av. Eftersom vi löpande uppdaterar våra medie- och blogglistor inom olika segment älskar vi korrekt information som vi kan visa för våra kunder. Eller ännu bättre – ange vilken källa ni får er statistik från.

–       Bli inte ledsna eller besvikna om ni inte blir bjudna till ett event. Det är inte alls för att vi inte gillar er, och troligtvis har ni inte trillat bort från våra listor som många verkar tro. Vi kan inte bjuda in alla vi samarbetar med till alla event vi arrangerar. Återigen utgår vi från våra kunders behov för just det projektet.

–       Det är inte bara antalet läsare som räknas, för oss är det viktigt att prata med rätt målgrupp för just det aktuella uppdraget. Även om din blogg bara har tusen läsare i veckan kanske det är en blogg med tydlig inriktning och engagerade läsare som länkar mycket? Det är saker som är viktiga för oss och våra kunder.

–       Våga vara selektiva! Vi letar efter bloggare med integritet som inte tackar ja till alla samarbeten hela tiden. Vi gillar verkligen er som väljer samarbetspartners utifrån vad just era läsare är intresserade av.

–       Det är en bra idé att kontakta oss och berätta om din blogg – vi kan omöjligt hålla koll på alla även om vi försöker. Det vi framförallt vill veta är vilka som läser din blogg, och såklart hur många de är och vad de är intresserade av.

–       Håll koll på marknadsföringslagen och vad den säger. Du är ansvarig för vad som skrivs på din blogg och du är även ansvarig för de kommenterar som görs i samband med inlägg.

–       Var ärliga! Tycker ni inte att det vi föreslår är bra? Säg det så att vi kan bli bättre.

–       Kom och träffa oss, ta en kaffe och prata. Flera av våra mest framgångsrika projekt har varit uppdrag där vi haft ett nära samarbete med en bloggare som varit delaktig och tagit fram en kampanj som verkligen fungerar för just deras läsare. Vi vet att ni har massor av bra idéer och kunskap om era läsare som är ovärderlig för oss och våra kunder.

Vi önskar er alla en underbar sommar och ser fram emot en spännande höst med många lyckade samarbeten.

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel