Arbetet som PR-konsult utvecklas ständigt och numera är bloggsamarbeten och marknadsföring på nätet en del av vår vardag. Bloggarnas inflytande växer allt mer och många företag vill synas där det är som allra hetast. Men vilka lagar finns det för reglera kommunikationen och marknadsföringen på nätet? Prat PR bjöd in två jurister från patentbyrån Groth & co för att informera och uppdatera oss om vilka lagar och regler vi bör förhålla oss till när det gäller kommunikation på nätet.
Det finns mycket att tänka på när det gäller kommunikation via nätet. Johan Sjöbeck och Malena Lofte från Groth & Co gick igenom bland annat marknadsföringslagen och reklamidentifiering.
Gällande utskick av varuprover och produkter utan krav på motprestation finns inga särskilda regler för hur exempelvis ett blogginlägg framställs. Men vid ett uttalat samarbete eller överenskommelse (”du får en produkt om du skriver om den”) säger lagarna kring reklamidentifiering att det tydligt måste framgå att ett blogginlägg handlar om marknadsföring och vem som står bakom den.
Vad gäller lotterier, tävlingar och skillnaden mellan dem båda säger lagen att ett lotteri avgörs av ett slumpmoment och tävling genom någon form av prestation. För att få genomföra ett lotteri krävs ett särskilt tillstånd, vilket inte ges till privatpersoner. Citat som ”dra en vinnare” och ”lotta ut” är därför inte tillåtet i bloggar där produkter delas ut.
Tävlingar är till skillnad från lotterier tillåtna att hålla. Här finns alltså krav på prestation från den tävlande för att vinna. En prestation kan vara exempelvis en motivering eller ett svar på en fråga. Prestationen får inte vara för simpel såsom att exempelvis hashtagga och dela något. För att få hålla en tävling måste all information kring tävlingen tydligt framgå såsom vad den innebär, tidsbegränsningar, hur den bedöms, samarbetspartners och eventuell vinstskatt.
Avslutningsvis guidades vi igenom upphovsrätt gällande bilder, skriven text, annat innehåll på nätet, samt reglerna gällande länkning till material på webben. Upphovsmannen äger alltid upphovsrätten men de flesta sociala medier har licenser som innebär att de har rätten att använda bilderna som publiceras på deras nätverk. Vid användning av någon annans bild måste man enligt lag alltid fråga upphovsmannen om lov innan publicering. Att länka till bildens ursprung eller re-posta en bild är inte tillräckligt.