Representanter från Porter Novellis globala PR-nätverk träffades förra veckan i London för att diskutera vad som händer i de olika marknaderna i Europa, Mellanöstern och Afrika. Prat PR representerade Sverige och i övrigt var cirka 30 kommunikationskonsulter samlade för att gå igenom trender och strategier inom de olika marknaderna. Det fanns inget tvivel om alla deltagarnas engagemang och övertygelse i detta multikulturella forum – tillsammans är vi starkare – men vi måste jobba lokalt. Det kanske inte låter som en nyhet, men det är lättare sagt än gjort. Det är avgörande att verkligen träffas fysiskt över gränserna. Många säger att de jobbar globalt, men i själva verket är den globala kontakten i ett nätverk bara en e-mailadress. Kommunikation handlar till stor del om förståelse och förstår vi inte varandra kan vi inte heller lyckas i vårt kommunikationsarbete.
De flesta länder som var representerade på mötet har känt av den ekonomiska krisen, men det finns många länder som ser en ljusning. Framför allt klargjorde representanter från Nigeria att den Afrikanska marknaden är enorm med en miljard konsumenter. Där är det helt andra förutsättningar när det gäller kommunikation också. Procentuellt sett har få människor tillgång till internet och tidningar så den absolut viktigaste kommunikationskanalen är att identifiera viktiga opinionsbildare inom olika områden. Allt fler företag har sett den stora potentialen i Afrika och vi befinner oss förmodligen bara i början en mycket stark utveckling på denna heta kontinent.
Emelie Ericson
Kommunikationskonsult Prat PR