Konsten att haka på en meme

En meme är en en idé, en symbol eller ett beteende som snabbt sprids på nätet och blir till ett igenkänningsbart fenomen – ofta i form av en bild eller en video. Den stora spridning som dessa kulturella fenomen kan få i sociala medier lockar många varumärken att testa greppet, men den korta livslängden och behovet av fingertoppskänsla gör det svårbemästrat. För att lyckas måste man vara fast, short and sweet!

Vi har listat tre favoriter från det senaste året som vi gillar:

  • Snabbmatskedjan Denny’s har gjort sig kända för vågade, och väl spridda, twitterinlägg. När de inte bara hakade på utan också drev med ”zooma in”-memen lyckades de skapa något av en viral succé. Denny’s lyckades för att de var snabba på bollen och höll sig nära både varumärket och grundidén med memen.
  • Mycket kan sägas om Donald Trumps presidentskap men det har åtminstone visat sig vara en ändlös källa av memes. När termen ”alternativ fakta” myntades av presidentens pressekreterare var Delicato inte sena med att påstå att 13,2 miljoner svenskar äter minst en Delicatoboll om dagen.
  • Ett annat välkänt exempel från förra året är när Brangelina gick skilda vägar. Norwegian var snabba med att haka på med printannonser för billiga enkelresor till Los Angeles. Den här twitterposten är ett bra exempel på hur ett varumärke enkelt kan använda en meme, i det här fallet från dejtingvärlden, för att förstärka ett budskap.

Delicato – alternativ fakta

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med

7200
2024-02-28

Picky Living väljer Prat PR

7152
2024-02-15

Skapa nyhetsbrev som engagerar!