”Live shopping” ett begrepp som många känner igen, men få har provat

"Live shopping” ett begrepp som många känner igen, men få har provat

 

Live shopping är ett roligt och interaktivt sätt för varumärken att nå ut till sina kunder, men trots att begreppet är känt är det få som deltar.

Den 26 oktober släppte Internetstiftelsen ”Svenskarna och internet” årets rapport om internetvanor, och det kommer kanske inte som en chock att Sverige år 2021 beskrivs som ett digitaliserat samhälle. E-handel är något vi är vana vid men under pandemin har även live shopping ökat, något som Internetstiftelsen undersökte i årets upplaga.

Flera stora företag har hoppat på trenden med live shopping och det är ofta i samarbete med influencers eller andra kända profiler. Det blir en möjlighet för varumärken att interagera med sina konsumenter på ett personligt och nära sätt, samtidigt som de kan gå in på djupet om olika produkter.

Enligt ”Svenskarna och internet” har nästan 6 av 10 hört talas om live shopping. 4 av 10 skulle säga att de känner till begreppet men bara 6 procent säger sig att de har deltagit. Rapporten visar även hur demografiska faktorer spelar in. Kvinnor har i högre utsträckning än män hört talas om fenomenet, och begreppet är mer välkänt i en större stad jämfört med på landsbygden.

På Prat PR är sociala medier en stor del av jobbet. Hänga med i trender och att utforska nya PR-möjligheter för våra kunder är något som alltid eftersträvas. Emma Gustafsson som är juniorkonsult på Prat PR och har erfarenhet av liveshopping berättar att det är ett bra sätt att länka varumärkesbyggande aktiviteter till faktiska köp, men att det också finns utvecklingspotential.

  • Det är ett sätt för konsumenten att känna sig närmre varumärket och profilen som representerar det och produkterna. Men det finns mycket att lära och utveckla inom området för att göra köpen smidigare än vad de är just nu, säger Emma Gustafsson.

Rapporten visar även på fortsatt hög användning av sociala medier på ett generellt plan. Mer än hälften av internetanvändarna använder Facebook dagligen, och det är vanligast bland 70-talister. För yngre i skolåren är det Youtube, Snapchat och Tiktok som är de populäraste medierna, tätt följt av Instagram. 73 procent av de födda på 00-talet använder Snapchat dagligen.

Bland skolbarn följer sju av tio någon typ av influencer i sociala medier.
– Siffrorna visar tydligt hur viktigt det är att jobba med rätt produkter och nyheter i rätt kanal för att nå den tänka målgruppen. Ibland är det nya inte det bästa, utan målet måste vara att hitta sin målgrupp och vara där och följa utvecklingen. Sen är det aldrig fel att utmana sig själv och kunden, men det ska göras på rätt sätt. Ett tydligt exempel är hypen kring Clubhouse. Den plattformen mer eller mindre försvann lika fort som den kom, säger Emma.

 

5970
2023-09-22

Dra nytta av AI-modellen ChatGPT för att optimera ditt PR-arbete

5930
2023-09-14

Beiersdorf väljer Prat PR

5923
2023-09-11

5 sätt till smartare hållbarhetskommunikation