Lost in social media

I en intressant artikel på Digiday kan man läsa ”15 alarming facts about Brands”. Jag plockade ut några intressanta:

  • Upp till 50 procent av digital marknadsföring outsourcas av varumärken (Gartner)
  • Ett stort företag har i genomsnitt 178 sociala medier-konton (Altimeter Group)
  • Facebooks varumärkssidor har ett genomsnittligt engagemang på en procent. (MediaBrix)
  • 86 procent av konsumenternas feedback på nätet håller på att missas av varumärken (Social Media Explorer)
  • 70 procent av marknadsförarna söker inte information om konkurrerande varumärken i de sociala medierna. (Loyalty 360)
  • 70 procent av konsumenterna föredrar att lära känna ett företag via innehåll, till exempel sponsrade artiklar, snarare än annonser. Statistik visar dock att varumärken spenderar mer på reklam än på denna typ av innehåll. (Content Plus)
  • Det genomsnittliga inlägget från en Facebooksida når endast 16 procent av fansen (The Next Web).

Man kan konstatera att det blir allt svårare för företag att nå igenom mediebruset idag och att det är konsumenterna som styr.

Att de största företagen i världen har så många som 178 sociala mediekonton är helt otroligt. Hur använder de dessa kanaler? Företag/varumärken borde välja sociala mediekanaler med omsorg och ställa sig frågan ”var finns målgrupperna?”. Och ännu viktigare – på vilket sätt ska man kommunicera med dessa i de sociala medierna?

Idag är det viktigt att synas på många ställen, men det kräver också att man är aktiv och möter sina fans. För att lyckas i de sociala medierna krävs det en strategi och en målsättning – precis som övrig marknadsföring och kommunikation.

Malin Westmark, praktikant Prat PR Göteborg.

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel