McVitie’s väljer Prat PR

McVitie’s väljer Prat PR

- satsar på den svenska marknaden

Tillsammans med Prat PR har McVitie´s under hösten utvecklat en ny varumärkesplattform som syftar till att stärka svenska konsumenters relation till det brittiska varumärket, mest kända för digestivekex.

McVitie’s som ägs av pladis global, ett av världens ledande snacksföretag, är marknadsledare inom kategorin digestivekex i Sverige. Nu tar de ett nytt grepp kring sin kommunikation tillsammans med Prat PR.

- Vi är imponerade över deras strategiska förmåga och framgångar för liknande varumärken, men också deras expertkunskaper inom matbranschen. Tillsammans har vi utvecklat en plattform för varumärket som ska lägga grunden för vår fortsatta tillväxt på den svenska marknaden, säger Anja Schmeling, Marketing Manager DACH and Nordic från pladis global.

Pladis global har som mål att stärka varumärkeskännedomen för McVitie’s på den svenska marknaden och säkra sin starka ställning på digestivekex samt ta marknadsandelar inom kategorin söta kex. Plattformen bygger på konceptet ”My unique McVities Moments”, där McVities vill äga det specifika ögonblicket när man verkligen är sugen på kex.

Konceptet kommer under 2020 tas ut genom sociala medier och PR. Pladis global har tidigare arbetet med Prat PR på projektbasis men tecknar nu ett årsavtal där Prat PR får ett helhetsuppdrag kring varumärkets PR, kommunikation och medieinvesteringar.

Arbetsgrupp

Filippa Lundqvist, projektledare

Peter Malmdin, art director

Adam Chaszczynski, strateg sociala medier

Karl Nyberg, copywriter

Anja Schmeling, Marketing Manager DACH, pladis global

Kort om pladis och McVitie’s

pladis är ett av världens ledande snacksföretag. Företaget bildades 2016 och är idag en stolt förvaltare av över 300 års familjebakning och konfektyrupplevelse för några av världens mest älskade snacksvarumärken, inklusive McVities och Ülker.

McVitie's har bakat kex och kakor i snart 190 år. År 1830 öppnade lärlingsbagaren Robert McVitie och hans far William en butik i Edinburgh, Skottland. Roberts bakning var så populär att verksamheten snabbt växte och när hans söner och nya affärspartners anslöt sig till företaget, etablerades fler butiker och den första fabriken öppnades 1888. Det ikoniska Digestivekexet skapades 1892 och tillverkas fortfarande idag med samma hemliga recept.

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
7200
2024-02-28

Picky Living väljer Prat PR

7152
2024-02-15

Skapa nyhetsbrev som engagerar!

7071
2024-01-19

Prats medieskola – så hanterar du intervjuer på ett tryggt sätt!