2012 var bildens år. Precis som Frida Valentin skrivit i ett tidigare inlägg om bildens betydelse 2013 här på bloggen. Jag håller med Frida när hon säger att man som privatperson lägger mer tid på Instagram än på Twitter och Facebook. Videoappar som Vine och GIF Makers har även lockat mig den senaste tiden. Att bilden har fått stå i centrum i sociala medier är säkert på grund av Instagram och Pinterest.
Uppdateringar och nyheter inom sociala medier kommer varje vecka, men i stora drag kan man säga att bilden har och kommer att ha stor betydelse även under 2013, men då kanske i form av både stillbilder och rörliga bilder – som videoklipp och gif-animationer. Facebook har fattat galoppen och kommer i sin nya layout låta bilden ta större plats i din newsfeed. Facebook kallar den nya layouten för ”Personalized newspaper”.
Några av de största sociala nätverken och antalet användare
-
Facebook, 1 000 000 000 användare -
Twitter, 500 000 000 användare -
LinkedIn, 200,000,000 användare -
Instagram, 100 000 000 användare -
Tumblr, 93 000 000 användare -
Pinterest, 25 000 000 användare -
Slideshare, 15 400 000 användare
Twitters framväxt
En kanal som växte mycket under 2012 är Twitter. Twitter har vuxit genom att de har utökat sina funktioner. De har till exempel möjliggjort köp med American Express med hjälp av en hashtag, de har interagerat sin tjänst i flera andra appar och program och köpte till exempel upp videoappen Vine (Läs mer om vad Eric skrivit om Vine här). Twitter sägs ha blivit en mer tillbakalutad aktivitet i Sverige, där man själv kanske inte är så aktiv men ändå gärna tar del av informationsflödet.
Trender i sociala medier år 2013
Vad kommer då att hända inom sociala medier år 2013? Det är svårt att säga. Det kommer säkerligen bli viktigare för företag att jobba med sociala medier och anpassa sociala medier för kommunikationen i affärsmodeller. År 2013 är kanske året då sociala medier blir ännu viktigare för organisationer och de kommer att spela en tydligare roll när nya affärsmodeller utvecklas.
De flesta större företag använder sociala medier och är aktiva idag – det ser man bland annat på reklamfilmer och reklambilder på stan. Genom att företag börjar jobba mer med sociala medier ställer det också högre krav på de som använder det. Sociala medier kräver ständigt underhåll och ett stort engagemang.
Podcast – en outforskad mediakanal
En outforskad och lite obekant kanal är podcasten. Den har funnits sedan 2003 och är som ett slags bloggradio, där vem som helst kan sända och lyssnaren kan ta till sig informationen när den vill. I Sverige blev podcasten populär på bred front först 2006, men har ökat under 2012 och kommer att fortsätta öka under 2013. Som verktyg är podcasten enkel och kan användas av gemene man, men i framtiden kommer vi säkert kunna se fler företag som använder sig av podcasts. Det är också en kanal som bloggare kan tänkas börja använda i större utsträckning. Min spontana uppfattning är att det är en bra kanal för mediekritik, där man ges god tid att förklara sin egen syn på vad som exempelvis skrivs i tidningarna.
Här kan man se en lista på de mest populära poddarna.
Idag existerar podcasten till stor del fortfarande i sin råa form och är ofta kommersiellt oberoende. Frågan är om det kommer att förbli så nu när populariteten ökar.
/Malin Westmark, praktikant på Göteborgskontoret