Min överlevnadsguide för sociala medier

Min överlevnadsguide för sociala medier

Att sociala medier har haft en explosionsartad resa de senaste åren är något som har varit svårt att undgå. En resa som kortfattat gått från att inspirera till att konvertera och analysera. Under mina år som jag jobbat med sociala medier har jag haft förmånen att jobba med starka varumärken som H&M och Åhléns, som varit med om just denna resa.

I dagens sociala landskap kampas vi numera om synlighet och måste förstå vikten av tydlig kommunikation, som vilken marknadsföringskanal som helst. Interna team växer och avdelningar jobbar gränsöverskridande – vilket är superkul! Produktioner har effektiviserat då behovet av innehåll växer, kampanjer har anpassats, data har delats och partners har satts på prov. Och vart vill jag då komma med detta? Det sociala landskapet kommer fortsätta att förändras. Ny teknik kommer att dyka upp, nya annonsformat kommer att introduceras och sociala beteenden kommer att förvandlas. Vikten av något att falla tillbaka blir allt viktigare i en typ av ”stand your ground” – anda. Vi behöver planera för det oväntade men samtidigt sitta lugnt i båten och ha en strategi att falla tillbaka på. Där vi metodiskt kan ta oss framåt och motivera våra beslut.

Här får ni 3 konkreta tips som gör er sociala resa lite mindre ”bumpy”!

1. Stressa inte

Innan ni startar upp era sociala kanaler är det SÅ viktigt att ni har ett tydligt, långsiktigt mål med er sociala närvaro. Är fokus att driva trafik? Öka varumärkeskännedom? Konvertera? Eller vill ni kanske inspirera och driva engagemang för att samla värdefull data? Självklart kan ni ha flera mål med era kanaler, men ju fler ni har desto viktigare blir det att dessa är tydliga. Har ert varumärke redan en existerande varumärkesplattform, ett grafiskt manér, en marknadsplan eller sitter ni på värdefull data från tidigare aktiviteter så är det grundläggande att detta tas hand om innan ni sätter igång.

2. Tydliga mål för varje post

Nästa steg är att sätta tydliga mål för VARJE inlägg. Vad vill ni att mottagaren ska känna eller göra? Ska den klicka sig vidare till er hemsida? Vill ni att hen lämnar en kommentar? Eller ska ni presentera en nyhet genom en informativ video för att samla på er värdefull målgruppsdata inför en kommande taktiskt aktivitet? Även här är det centralt att ni börjar i rätt ände, postens ändamål bör sättas innan den produceras.

3. Ta actions!

Analys, analys och analys. Idag börjar de flesta förstå vikten av att analysera all data som finns tillgänglig, framförallt vid annonsering – viket är toppen! Men vad är analys utan slutsatser och actions? Ingenting! Vid varje rapportering bör målet vara att ta er minst ett steg framåt. Var det något som inte levererande enligt förväntan? Testa något nytt! Ser ni att något överpresterar? Optimera enligt det inför nästa aktivitet! Och tänkt till om det finns något ni kan göra för att få det ännu bättre.

Oj, detta lät tidskrävande… Eller hur? Men att starta med rätt förutsättningar kommer att bespara er så mycket tid i slutändan. När det är tydligt vart ert varumärke är på väg i sociala medier kan ni lättare motivera era beslut internt, ni kan effektivisera era produktioner och ni kan sitta lugnt i båten om en aktivitet mot förmodan inte nått upp till uppsatta mål. För det har ni analyserat och tagit actions på (enligt era mål) inför nästa aktivitet. Och ni har inte kört fast, utan istället samlat på er viktiga lärdomar.

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med

7200
2024-02-28

Picky Living väljer Prat PR

7152
2024-02-15

Skapa nyhetsbrev som engagerar!