Myten om Snapchats användare

Myten om Snapchats användare

Har ni också valt bort Snapchat som plattform eftersom det ”bara är barn och tonåringar” där? Men tänk om det är en myt? I Sverige är hälften av användarna över 25 år och över två miljoner svenskar använder appen varje dag.

De flesta av oss förknippar Snapchat med underhållande filter, eller ”linser”, som de heter på Snap-språk. Vem kommer inte ihåg regnbågslinsen eller den söta hunden som fick Snapchat att slå igenom 2015? (eller nakenbilderna som också florerade i början eftersom de raderades efter några sekunder) Sedan dess har Snapchat vuxit och blivit en app där man framförallt umgås med sina närmsta vänner och skapar innehåll som man delar. Men Snapchat själva beskriver sig helst som ett kameraföretag och kallar sig ”camera first”.  Deras användare vill inte skriva i första hand, de vill visa vad de gör och dela det med sina vänner, enligt Snapchat.

Det är en missuppfattning att det mest är barn och tonåringar som är aktiva på Snapchat. Faktum är att 50 procent av användarna är över 25 år och en betydande del ännu äldre.

Idag är många varumärken, både svenska och globala, aktiva på plattformen och de kreativa möjligheterna har blivit fler och fler. Man kan skapa egna linser med egna motiv, lägga till så kallad gamification (tex fånga chokladbitar med munnen inuti linsen) och även låta kameran placera verklighetstrogna objekt i omvärlden, till exempel en bil i naturlig storlek på gatan.

Det går även att skapa filter i form av exempelvis dekaler (presentetiketter med ditt namn på, en fotbollströja med ditt efternamn) och styra dessa utifrån målgrupp och geografiskt område. Det går även att annonsera på Snapchat och driva trafik till webbsida, visa en längre video eller installera en app.

Det finns en nästan oändlig uppsjö av kreativa uppslag och många har ännu inte använts av svenska varumärken. Här finns en chans att synas, ta position och kommunicera med sin målgrupp på ett lekfullt och relevant sätt. Och inte att förglömma, engagera och locka till konvertering. Vem som helst kan, kostnadsfritt, skapa en Snapchat lins. Varför inte prova och utforska verktyget? Det är det bästa sättet att lära känna en ny plattform – och kanske rentav nå ut till en ny målgrupp.

Är du nyfiken på att veta mer om hur just ni skulle kunna använda Snapchat i er kommunikation och marknadsföring? Kontakta oss så hjälper vi er att komma vidare.

Skrivet av Susanne Ståhl
Dela artikeln
4618
2021-03-23

Prat PR söker PR-konsult med projektledarkunskap

4592
2021-02-17

Bästa ingredienserna för en slagkraftig PR-kampanj

4575
2021-01-27

Svenska Kocklandslagen till Prat PR