Jag skulle vilja påstå att min kollega Hannes Hultcrantz ofta har rätt. Men, när han för drygt ett år sedan skrev en debattartikel om välgörenhet hade han nog inte på känn att Lady Gaga skulle anklagas för att stoppa överskottet från sin (i alla fall påstådda) välgörenhet i egen ficka.
Hannes ställde en enkel, ganska självklar fråga, men som likväl behöver ställas och tycks vara oväntat svår att finna ett svar på: Varför visar inte svenska välgörenhetsorganisationer på ett tydligare sätt vart pengarna går?
Lady Gaga – hyllad och hatad på alla sätt och vis. Artist, låtskrivare, köttälskare, lärljunge, ikon, och filantrop. Hon är ett fenomen och kanske vår tids största popstjärna. Hon har ansetts vara en pionjär när det kommer till marknadsföring och verkar stundtals helt orädd i sin iver att skapa publicitet. Det går att säga vad man vill om hennes musik, men konsten att synas behärskar hon mer än väl.
Ja, filantrop? Hon bestämde sig i alla fall för att sälja lite armband, skicka pengarna till jordbävningsoffren i Japan, ta ut en liten nätt marginal och fortsätta med sin grej. Ja så kan det ha gått till enligt advokatbyrån 1-800-Law-Firm i alla fall. Om hon bara följt Hannes råd…
Nu säger jag inte att Hannes är Prat PR:s egen Lady Gaga (det är Johanna). Men just här låg han steget före.