Omnicom och Publicis Group går samman

 

New York och Paris, 28 juli 2013

Omnicom Group Inc. och Publicis Groupe SA har undertecknat ett avtal om samgående mellan två jämlikar och bildar därmed världens ledande företag inom kommunikation, reklam, PR, marknadsföring och digitala tjänster. Den nya koncernen omfattar mer än 130 000 anställda i världen vars främsta uppgift är att tjäna kundernas föränderliga behov och hjälpa dem att bygga varumärken och att utöka sina verksamheter i ett snabbt föränderligt kommunikationslandskap.

Samgåendet samlar den mest genomgripande portfölj av best-in-class byråer som idag erbjuder branschens ledande talanger. Den nya koncernen, Publicis Omnicom Group, omfattas av byråer som BBDO, Saatchi & Saatchi, DDB, Leo Burnett, TBWA, Razorfish, Publicis Worldwide, Fleishman-Hillard, DigitasLBi, Ketchum, OMD, BBH, StarcomMediaVest, Interbrand, MSLGROUP, RAPP, Publicis Healthcare Communications Group (PHCG), Proximity, Rosetta, CDM, ZenithOptimedia och Goodby Silverstein & Partners, bara för att nämna några.

Transaktionen kommer att bli föremål för myndighetsgodkännande i USA och i Europa, och det kan ta upp till över ett år att träda i kraft. För kunder till Porter Novelli har detta absolut ingen effekt. Det kommer inte att ha någon inverkan alls på hur vi samarbetar, utan detta är en sammanslagning på holdingbolag nivå. Porter Novelli ägs av Omnicom.

Prat PR representerar det globala pr-nätverket Porter Novelli i Sverige och Norden. Prat PR är en oberoende byrå, som ägs och drivs av Gabriella Finnborg.

”Jag ser med spänning fram emot att följa utvecklingen till det som blir världens största koncern för marknadsförings- och kommunikationstjänster”, säger Gabriella Finnborg.

 

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel