PR undersökning – så kan du skapa nyheter om ditt företag!

PR undersökning – så kan du skapa nyheter om ditt företag! 

 

Undersökningar är ett effektivt sätt att nå ut brett i media. Journalister uppskattar ny statistik som visar förändringar eller trender, och undersökningsresultat kan användas till pressmeddelanden, debattartiklar, digitalt content och mycket mer. Här är fem tips för att få till en bra PR-undersökning.

  1. Välj en proffsig partner!
    Det är viktigt att samarbeta med ett undersökningsföretag som kan sin sak och tar fram representativa undersökningar. De erbjuder ofta stöttning med allt från frågeformuleringar till svarsalternativ under processens gång.
  2. Ställ frågor efter de svar du vill ha 
    Börja med att fundera på vilka rubriker du vill ha. Vilka frågor behöver du då ställa? Tänk på att hålla frågorna så enkla som möjligt så att respondenten förstår din fråga. Låt gärna någon annan prova att svara på dem innan du skickar in dem till undersökningsföretaget.
  3. Häng upp undersökningen på ett aktuellt ämne
    Media tenderar att uppskatta statistik som anspelar på ett aktuellt ämne eller högtid – fundera hur din undersökning kommer att vara relevant för media.
  4. Bryt ner resultaten 
    Ett sätt att öka möjligheten till publicitet är att bryta ner resultatet på exempelvis geografi, ålder eller kön. Genom att göra så skapar du nya vinklar och kan bearbeta olika typer av media.
  5. Tänk på presentationen
    Presentera och paketera gärna resultatet snyggt, t ex med infografer och video. Var också frikostig med ”extramaterial” och gör allt underlag tillgängligt.
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel