Praktikant-Emelie: Pang på och sen flöt tre månader på Prat PR iväg!

Praktikant-Emelie: Pang på och sen flög tre månader på Prat PR iväg!

När det var dags att leta praktikplats fanns det tre saker jag i synnerhet sökte efter – att få arbeta kreativt och lära mig mer om strategisk och kreativ kommunikation.

Såklart ville jag även få möjlighet att sätta mina kunskaper från 5 år av studier på prov i praktiken. Själv har jag bytt bana från konst och kultur till en masterutbildning inom kommunikation. Skiftet har mycket att göra med att jag drivs av berättelseskapande och gärna vill arbeta i projektform – från ax till limpa.

Hos Prat PR såg jag verkligen möjligheterna att göra detta – och nu kan jag gladligen säga att jag verkligen fått göra just det.

Att ha praktik hos Prat PR betyder, förutom att man snabbt välkomnas in i teamet, även får möjlighet att komma snabbt in i PR-arbetet. Redan efter två dagar medverkade jag på ett kundevent och fick både möjlighet att se hur ett kundevent där flera parter är inblandade – Prat PR:s kund, influencern som Prat PR värvat just för eventet samt hennes egna gäster. Inför, under och efter evenet gällde det att arbeta på detaljnivå, att vara uppmärksam och snabb på tårna samtidigt som jag verkade som en bakom-kulisserna värdinna som inte skulle synas eller höras. 

(Event på Fightbox med Andrea Hedenstedt för Arla/Keso Cottage Cheese)

(Influencer-utskick för NIVEA)

(Event på Eataly, "Christmas at Eataly")

Med glädje har jag fått prova på många olika arbetsuppgifter, allt från influencerresearch och utskick, skrivit pressmeddelanden, bevakat trender och skrivit rapporter och dessutom fått delta vid kreativa workshops.

Två takeways från dessa kreativa workshops är att många på Prat PR är skickliga ordvitsare - och att om något står stilla i ett projekt, stanna upp och gör tillfälle för diskussion och idéworkshops. Att använda detta som verktyg kommer skapa både kreativ, tydlig och strategisk kommunikation i slutändan, och bidrar även till en kreativ arbetsplats. Ytterligare tips är att se till att bjuda in så många ni kan till dessa sessions och gärna inleda den med en ordlek eller likande, bara det kommer leda till en mer kreativ och positiv aura!

Från min tid på Prat PR tar jag med mig många fler verktyg i min egen portfölj och flera insikter – insikter kring hur otroligt mycket arbete som går in för att skapa lyckade och kreativa event, kampanjer och samarbeten. Hur mycket research som arbetet omfattas av – att det krävs ständig omvärldsbevakning och teamwork, där man hjälper varandra att utvecklas och samtidigt håller ögonen öppna för de senaste trenderna och händelserna. Men jag är även väldigt glad att kunna säga att jag kan ta med mig insikter kring hur en arbetsplats jag vill arbeta på ska se ut – där man ser hur teamwork och kamratskap gynnar alla.

Stor stort tack till alla på Prat PR för att ni varit så välkomnande och låtit mig utvecklas, både med konstruktiv kritik och beröm. Jag vill avsluta med att citera min handledare Annika: ”Prat PR är den snälla PR-byrån”. Det kan jag verkligen bekräfta!

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med

7200
2024-02-28

Picky Living väljer Prat PR

7152
2024-02-15

Skapa nyhetsbrev som engagerar!