Resumés chefredaktör Claes de Faire programledde StockholmMediaWeek. Foto: Anna Hållams
För elfte året i rad gick mediebranschens evenemang, StockholmMediaWeek, av stapeln.
Den 20-21 maj 2015 deltog drygt 80 gäster i paneldebatter och som talare i många olika frågor kring mediebranschens framtid och kommunikationsmöjligheter. Förutom två fullspäckade dagar delades också priser ut i StockholmMediaAward som är en av Sveriges största medietävlingar. Priserna delades ut i fem kategorier: Årets Annonsör, Årets Kampanj, Årets Mediebyrå, Årets Branschpersonlighet och Årets Säljorganisation.
Prat PR hade uppdraget för evenemangets PR och sociala medier – och här kommer våra tre snabba reflektioner från det pass som handlade om trender och framtidstecken:
- Livestreaming är hett! Flera av paneldeltagarna pratade om livesändningar somett effektivt sätt att nå ut i sociala medier.
- Samarbeten bör vara mer än bara produktplacering. Företag har kanske aldrig haft bättre möjligheter att jobba mer integrerat och långsiktigt för att stärka sina varumärken
- Handlar framtidens samarbeten om att ett varumärke bygger ett annat? Att samarbeta med en vloggare som redan är känd kan bli väldigt dyrt jämfört med att investera i en relativt okänd person som tillsammans med ett företag kan hitta sin publik och bygga sin plattform