Prat PR har förärats två nomineringar i den prestigefulla PR-tävlingen SABRE Awards. Det är #5för5 för Svenska kyrkans internationella arbete och #Hjärtefråga för Hjärt-Lungfonden som nominerats i Institutional Image-kategorin i Gold SABRE Practice Areas respektive Nordics-kategorin i Gold SABRE Geographic Categories. Både #5för5 och #hjärtefråga har dessutom tilldelats ”certificate of excellence” i In2 SABRE.
#hjärtefråga var Prat PRs almedalenkampanj för Hjärt-Lungfonden. Utmaningen handlade om att få makthavare att stanna upp och lägga tio minuter av sin dyrbara tid på att lära sig HLR.
Vi skapade en kampanj byggd på en enkel win-win-situation: lär dig hjärt-lungräddning, så delar vi din hjärtefråga i Hjärt-Lungfondens kanaler, inklusive på Resumés förstasida, det dedikerade kontot @hjartefraga, och med hjälp av ”levande annonspelare” under veckan. Resultatet blev att över 1000 personer lärde sig hjärt-lungräddning under veckan. Och vi vet att kampanjen räddade liv – en riksdagsledamot som lärde sig hjärt-lungräddning genom kampanjen berättade att hon fått användning av sina kunskaper när det oväntade hände på semestern.
#5för5 – för alla barns rätt att fylla fem
Utmaningen för #5för5 var att skapa spridning för Svenska kyrkans internationella arbetes julkampanj ”Låt fler få fylla fem”. #5för5 fokuserade på att samla in ”high fives” på sociala medier och varje high five bidrog till att samla in pengar till kampanjen. Under hashtaggen #5för5 samlades mer än 10 000 high fives, kampanjen fick en organisk spridning på drygt 3 000 000, och viktigast av allt så bidrog den till insamlingsresultatet på drygt 45 000 000 kronor, en rekordsumma för organisationen.
Den 23 maj 2017 vet vi om Prat PR kammar hem priserna!
Vill du veta mer eller har en PR-utmaning du vill diskutera? Kontakta vd gabriella.finnborg@prat.se!