Vi lever in en globaliserad värld och för oss som pr-byrå i Sverige innebär det att vi påverkas dagligen av händelser runt om i världen. Söndag den 27 mars anlände jag i Miami, Florida, USA där jag nu i tre dagar ska delta på en global konferens med pr-konsulter från hela världen. För första gången på fem år har Porter Novelli samlat fler än 170 ledare och byråchefer från 36 länder på ett och samma ställe. I stort sett alla kontinenter är representerade; Europa, Amerika, Sydamerika, Australien, Asien, Afrika och Mellanöstern. Det är en fantastisk samling inspirerande människor, och jag kan inte annat säga än att jag är stolt över att vi på Prat PR är en del av detta. Vilken fantastisk resurs och källa till kunskap det finns här! Det är också intressant att se hur långt framme vi är i Sverige jämfört med andra byråer. Framförallt när det gäller sociala medier som en självklar del av pr-arbetet.
Morgonen inleddes med frukost kl. 07.00 och ett nordiskt byråchefsmöte. I tur och ordning presenterade vi marknadsläget i Sverige, Norge, Danmark och Finland, vi diskuterade aktuella pr-uppdrag för gemensamma kunder, utveckling och projekt inom sociala medier och hur vi ska arbeta mer med gemensam marknadsföring. Alla byråer utom Danmark har lanserat sina nya hemsidor med den nya Porter Novelli-looken, CC PR lanserar den nya hemsidan i mitten av april.
Efter ett inspirerande nordiskt frukostmöte, var det samling i den stora kongresshallen. På vägen in möttes vi av en vägg full av kundcase – Hall of Innovation – snacka om inspiration! Här jämförs vår byrå med många kreativa pr-uppdrag. Jag hade gärna stannat hela förmiddagen men det räcker inte tiden till – ser istället fram emot att läsa vidare i lugn och ro på vägen hem och sedan dela med mig till kollegorna på jobbet.
Att vara på konferens innebär nätverkande. Idag har jag pratat med Lawrence Gikaru, Managing Director för Apex Porter Novelli i Kenya om utmaningen att jobba med pr i ett land där större delen av befolkningen är analfabeter. Befolkningen läser inte tidningar, de har inte tillgång till tv och de har heller inte tillgång till internet. För internationella konsumentvarumärken som Unilever och Nestlé måste man arbeta med helt andra kreativa lösningar. Intressant och lärorikt. Med Tim Walmsley, Regional Managing Director för Impact Porter Novelli Mellanöstern, har jag diskuterat det politiska läget i allmänhet och verksamhetsutveckling i synnerhet. Robert Kim, Founder and President för KorCom Porter Novelli i Sydkorea. Vi har skrattat åt att Prat PR sitter i sydkoreanska ambassadens före detta lokaler i Stockholm. Robert har inte varit i Sverige, men han är idag chef över den 30 man starka pr-byrån i Seoul, samtidigt som han bor och undervisar i journalistik och teknisk kommunikation på Colorado State University in Fort Collins, Colorado.
En av dagens höjdpunkter var föreläsningen med Mark Goldstein, Vice Chairman BBDO North America och Member of BBDO Worldwide Board. Han pratade bland annat om presentationsteknik. Ett av hans råd var ”People don’t remember slides, they remember what you made them feel!”. Det tar jag med mig. Nu ska jag mingla vidare och träffa fler nätverkskollegor.
/Gabriella