Prat PR anställer sju nya PR-konsulter

Prat PR anställer sju nya PR-konsulter

 

Ökad omsättning, ökad lönsamhet, flertalet nya uppdrag, kunder och sju nyanställda. I Prat PR:s senaste årsredovisning pekar siffrorna rakt uppåt – trots en tuff start på grund av pandemin.

För det brutna räkenskapsåret september 2020 till augusti 2021 redovisar pr-byrån Prat PR 31,3 miljoner kronor i omsättning, en ökning med närmare 50 procent, och en nettovinst på 1,6 miljoner.
–  Det är klart att pandemin påverkade oss starkt i början, precis som för alla andra i branschen. Men vi var snabba att ställa om på ett bra sätt, helt utan statliga coronastöd, och kunderna har inte bara stannat kvar utan också blivit fler, säger vd Gabriella Finnborg.

Svenska Kocklandslaget, Wines of Germany, Arvid Nordquist och God Morgon är bara några av 15-talet nya kunder under det senaste året, vilket i sin tur inneburit att antalet anställda ökat med sju nya medarbetare. Det betyder att byrån vid årsskiftet kommer att ha 20 anställda konsulter.


Från vänster: Viktoria Engström, Matilda Vermcrantz, Katarina Curran, Emma Gustafsson, Rafaela Hall, Petra Kalla Whitehead och Anna Hoffman. Fotograf: Prat PR

Gabriella Finnborg ser flera förklaringar till byråns framgångar och att förlust vänts till rejäl vinst.
–  Vi har under flera år investerat i att tydliggöra vårt erbjudande kring PR, sociala medier och influencer marketing och genom att jobba strategiskt och konceptuellt med PR tar vi idag ett större helhetsgrepp och hjälper våra kunder att nå ut i flera kanaler, vilket har varit rätt väg att gå.

Byråns nisch med mat, dryck/vin, hälsa och lifestyle har skapat expertkunskaper som byggts upp under de mer än 20 år som byrån funnits.
–   Lägg till det att vi har ett härligt arbetsklimat på byrån, medarbetare trivs och stannar länge. Förutom att alla får möjlighet att utvecklas genom bland annat att gå utbildningar, regelbunden feedback från chefer och kollegor så har vi skapat en kultur där det är högt i tak på riktigt. Vårt arbetssätt med kreativa labb där alla är delaktiga, skapar lust, kreativitet och resultat. Både för medarbetare och kunder, säger Gabriella Finnborg.

Det starka resultatet för 2020/21 innebär också att medarbetarna på Prat PR får dela på cirka en miljon kronor i vinstdelning. Värt att notera att resultatet är efter vinstdelning.

Flerårsöversikt (Tkr)                               2020/21      2019/20      2018/19      2017/18

Nettoomsättning                                        31 314         20 707         26 612         20 267

Resultat efter finansiella poster                 1 984           -293            1 897           1 655

Soliditet (%)                                                  31               36               57               57

 

För mer information kontakta:
Gabriella Finnborg, telefon 070-864 4415, e-post: gabriella.finnborg@prat.se

 

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med

7200
2024-02-28

Picky Living väljer Prat PR

7152
2024-02-15

Skapa nyhetsbrev som engagerar!