Så brandar ni smartast era pressbilder

När medias resurser krymper blir era företagsbilder ännu viktigare. Genom att erbjuda uppdaterade och genomtänkta medarbetarporträtt, produktbilder och företagsbilder kan ni stärka bilden av ert varumärke.

I dagens digitala samhälle förväntas man ha porträttbilder som kan appliceras på allt från företagets hemsida, LinkedIn, i offerter och andra publika sammanhang. Det duger inte att ”saxa ut” från semesterbilden och sedan använda i affärssammanhang, likaså har porträttbilder ett ”bäst före datum”. Dessutom har många redaktioner inte längre resurser för att själva ta porträttfoton till exempelvis artiklar, så genom att kunna förse media med riktigt bra pressbilder kan man som företag påverka hur varumärket exponeras. Det är vanligt att alla bilder på medarbetare tas enligt samma mall, mot en neutral bakgrund, men varför inte skapa en egen bildbank, med bilder av de anställda i ett sammanhang som lyfter fram företaget och varumärket?
Vår rekommendation för porträtt-pressbilder är att tänka i olika nivåer för att göra det enklare att planera kring porträttbilder i verksamheten, lite som en ”Fototårta”.

Nivå 1 – Den klassiska porträttbilden

Börja alltid från grunden, för porträtt handlar det om att ha en bra neutral bas utan budskap, den klassiska porträttbilden med rätt uttryck i förhållande till er verksamhet mot en enkel eller enfärgad bakgrund. Här jobbar vi med att få fram personlighet på ett professionellt sätt. Denna typ av bilder har en hållbarhet på 2-3 år. Hur gamla är era? 

Nivå 2 – Budskap i bilden

Genom att arbeta med profilerande detaljer i en bild förstärker ni budskapet om er och hur ni vill bli uppfattade. Det kan vara en arrangerad bild med rekvisita som anknyter till er verksamhet, det ni utför eller säljer. Vi rekommenderar att vara i rätt miljö som förmedlar ert sammanhang. Hållbarheten på dessa bilder beror på hur aktivt ni använder dem, exponeras de frekvent mår de bra av en uppdatering med ca 1 års mellanrum.

Nivå 3 – Kampanjbilder

Sker det något speciellt på företaget som är värt att profilera kan den kreativa nivån höjas och budskapet lyftas. Firas ett jubileum, lanseras en produkt/tjänst, sker en milstolpe i firman? Berätta det för era kunder genom att visa upp företagets personal på ett kreativt sätt. Dessa bilder är aktuella under en kort tid och fantastiska att kunna titta tillbaka på.

Vill ni ha hjälp med representativa bilder på era talespersoner, chefer eller medarbetare? Kontakta oss så hjälper vi er. Vi samarbetar med Sandra Birgersdotter Ek, som har lång och väldokumenterad erfarenhet av allt ifrån företagsfotografering och produktbilder till bildbanksproduktion.

Vill du veta mer? Mejla till oss så återkommer vi: hej@prat.se

 

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel