Så surfar svenskarna

Sociala medier fortsätter att växa, men Facebook har problem.

Vi har kallats ett av världens mest uppkopplade folk. Så hur tillbringar vi egentligen vår tid online?
En gång om året släpper Internetstiftelsen IIS en efterlängtad rapport med rykande färska siffror om vårt digitala beteende. Rapporten innehåller allt från hur vi googlar och vilken mobil som är populärast till hur det digitala utanförskapet ser ut. För den som vill läsa hela rapporten ”Svenskarna och internet” finns den här men vi har valt att lyfta fram 3 spännande punkter om sociala medier:

1. Svenskarna älskar sina sociala medier
Vi använder våra sociala medier allt mer och hela 63 procent använder sociala medier dagligen. Det är en ökning med sju procent jämfört med förra året. Allra mest ökar den grupp som är inne på sociala medier flera gånger varje dag. Facebook är störst, följt av Instagram och Snapchat.

2. Facebook fortfarande ohotat störst, men aktiviteten minskar.
Tre av fyra svenskar använder Facebook ibland, men den dagliga aktiviteten har stagnerat och bara hälften uppger nu att de använder Facebook varje dag. Man postar mer sällan inlägg, bilder eller deltar i grupper. Man ska dock inte räkna bort Facebook, antalet användare växer fortfarande i Sverige, men bland sällan-användarna snarare än de dagliga användarna.

3. Snapchat och Instagram störst bland unga
Nästan alla som är mellan 12-15 år använder Snapchat, men nu börjar även 26-35-åringarna på allvar hitta dit, 53 procent i den åldersgrupper använder nu Snapchat.
Instagram ökar i alla åldrar, men är vanligare bland yngre än äldre. Bland 12-26-åringar ligger användandet på nästan 90 procent.

Bubblare!
Pinterest har funnits länge i Sverige, men inte gjort så mycket väsen av sig. Lite i det dolda har Pinterest växt och nu uppger 21 procent att de använder tjänsten, jämfört med 17 procent förra året. Det är det frekventa användandet som ökar och vanligast är det bland kvinnor 26-35 år.

Snabb slutsats – vill man nå ut via sociala medier och verkligen få effekt blir det allt viktigare att verkligen ha koll på sina målgrupper, var de är aktiva och hur de agerar, för det är stor skillnad mellan olika åldrar och olika plattformar. Utan insikt om var målgrupperna befinner sig och deras beteende i olika kanaler riskerar kommunikationen att bli platt och effektlös. Relevans blir allt viktigare, särskilt online.

Skrivet av Susanne Ståhl
Dela artikeln
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel