Så väljer du rätt influencer att samarbeta med

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med

 

En av de viktigaste delarna i ett influencersamarbete är att hitta rätt profil för just ditt varumärke. Här är 3 tips för att hamna rätt!

  1. Börja med siffror och statistik. Kolla på antal följare, engagemangsgrad, andel följare i rätt marknad, ålder på följarna – allt du kan ta reda på för att förstå hur väl influencerns målgrupp matchar med din.
  2. Lägg tid på att researcha influencerns profil i media. Hur har personen uttalat sig inom ditt område tidigare? Tycker hen om ditt varumärkes produkter? Att titta på tidigare samarbetspartners är också en bra idé. Du vill få till en så genuin matchning som möjligt.
  3. Fråga dig själv vad profilen är riktigt bra på. Är det en duktig fotograf vars bildinnehåll skapar stort engagemang på Instagram – bra, då bör du förmodligen ta fasta på det. Är det en TikTokare som skapar underhållande videos – great, om det är det du är ute efter. Det är superviktigt att profilen används på rätt sätt, i rätt kanaler.

Lycka till med ditt influencersamarbete och tveka inte att kontakta oss för mer hjälp på vägen!

7508
2025-01-27

Praktikant-Mathilda: Så tacksam för allt jag har fått lära mig under min praktik!

7505
2025-01-22

Praktikant-Alice: Jag har fått prova på allt mellan himmel och jord!

7723
2024-12-16

Så blir trenderna för 2025 enligt Ungdomsbarometern