Semestern är över. Pandemin är kvar.

Semestern är över. Pandemin är kvar.

 

För många av oss har sommaren varit ett välkommet avbrott från den hektiska arbetsvardagen med deadlines, försäljningssiffror, hackande Teams-möten och alldeles för långa mailtrådar. Semestern har
förhoppningsvis varit en tid då vi kunnat koppla ner, koppla av och fokusera på de där bitarna i livet som är alldeles för lätta att prioritera bort när ekorrhjulet snurrar som snabbast. Men nu när semestern är över och vi
återvänder till tangentbord och mobiltelefoner gör sig den nya verkligheten som Covid-19 fört med sig påmind och den måste hanteras vare sig vi vill eller inte. Så hur ska vi som marknadsförare hantera den på
bästa sätt?
 
 
Under semestern har jag (bland annat) ägnat mig åt att läsa så många artiklar och rapporter rörande Covid-19 och marknadsföring som jag orkat. Syftet jag gav mig själv var att försöka se om det finns en tydlig bild av
vad varumärken bör göra nu när det visar sig att pandemin är här för att stanna. Råden är många och åsikterna om vad som bör göras ännu fler. Men jag har i alla fall gjort ett försök till att destillera ner dem i följande 3 punkter som jag tycker är relevanta att ta till sig för alla som arbetar med någon form av marknadsföring, och som jag inte sett tas upp av så många tidigare:

 

1. Framtiden kom snabbare än väntat.

Oftast rätt långsamma makrotrender som varit på gång har på grund av Covid-19 accelererats och slagit igenom snabbare och bredare än väntat t.ex: handelsdöden, digitaliseringen av arbetslivet, e-handel
av matvaror. Konsekvensen är att vi inte har råd att vara långsamma längre. Konsumentinsikter och -trender som ligger till grund för kampanjer och planer behöver revideras och eventuellt skrotas om de inte längre är aktuella. Dessutom måste vi tänka om hur vi når och säljer till våra kunder. Flexibilitet, kreativitet och lyhördhet för nya konsumentbeteenden är nyckelord för de som kommer gå stärkta ur den här krisen.

 

2. Hemmets förändrade roll.

Även om vi kanske inte vill erkänna det så är våra hem ofta en plats för mellanlandningar mellan kontorstider, resor, träning osv. Faktum är att vi innan Covid-19 kanske inte spenderade så mycket tid hemma som vi trodde att vi gjorde. Men i o m den sociala distanseringen och nedstängda kontor har våra hem fått en ny roll.
Förutom att vi förvandlat hemmen till arbetsplatser har vi också vant oss vid att shoppa från hemmet och ökat vår konsumtion av digital underhållning. Visst kommer vi att till viss del återgå till någon form av normalitet när pandemin lättar, men beteenden som väl förändrats kommer med största sannolikhet finnas kvar. Därför
kommer det vara viktigt för varumärken att hitta en naturlig plats i människors nya hemmavardag. 

 

3. Nära är kära.

Att resandet gått ner och att #swemester har varit årets sommartrend är det nog få som missat. Men konsekvenserna har också betytt att vi spenderar mer tid i våra närområden. Dessutom har många små lokala företag drabbats hårt av de ekonomiska effekterna av Covid-19. Effekterna är att vi ökar konsumtionen i våra närområden och en vilja att stödja de små lokala företagen. Beteendet kan delvis härledas till att vi människor har en tendens att prioritera det som ligger oss nära över det som är långt bort, men tydligt är att vi öppnat ögonen för det lokala. Därför kommer det vara viktigt för stora globala varumärken att inte ses som anonyma kolosser, utan visa engagemang för och synas nära människor och deras vardag.
 
Det finns mängder av ytterligare beteenden som är viktiga att ta fasta på framöver.
 
Om du funderar på hur du ska styra ditt varumärke, eller om du bara vill prata om spännande trender är du välkommen att boka in ett digitalt kaffe med oss, det gör du enklast via hej@prat.se
 
Vi hörs! 

 

Skrivet av Karl Nyberg
Dela artikeln
7505
2025-01-22

Praktikant-Alice: Jag har fått prova på allt mellan himmel och jord!

7723
2024-12-16

Så blir trenderna för 2025 enligt Ungdomsbarometern

7686
2024-12-13

Prat PR utsedda till Branschvinnare!