Skapa nyhetsbrev som engagerar!
Skapa nyhetsbrev som engagerar!
Följer du ett nyhetsbrev? Kanske till och med flera?
Ett nyhetsbrev är en fantastisk källa för både information, inspiration och för att bygga relationer. Om du tänker på nyhetsbrev du prenumererar på eller läst, så har de förmodligen olika syften. Nyckeln till ett framgångsrikt nyhetsbrev är att se till att det är relevant för just den målgruppen du vill nå, och att du lyckas engagera dem och på så sätt stärker relationen.
Nyhetsbrevet är också en möjlighet att etablera dig och dina kollegor som experter genom att dela användbara tips, insikter, artiklar eller inspirerande berättelser. Att skicka ut nyhetsbrevet regelbundet och ha med relevant och värdefullt innehåll för era läsare ökar sannolikheten att de öppnar nyhetsbrevet och tar till sig av innehållet.
Vi på Prat PR har samlat på oss några tips och knep för att hjälpa dig att skapa ett nyhetsbrev som verkligen engagerar dina läsare.
Här kommer 8 tips på hur du kan skapa ett framgångsrikt nyhetsbrev!
- Definiera syftet
Innan du börjar skriva ditt nyhetsbrev är det viktigt att du bestämmer vad syftet med utskicket är. Vill du informera, sälja eller inspirera dina läsare? När du har ett syfte klart för dig kan du enklare anpassa din ton och ditt innehåll för att nå resultatet du är ute efter. - Vem vill du nå?
Gör research och identifiera din målgrupps intressen, behov och preferenser för att se till att du har relevant innehåll. Du kan använda nyhetsbrevet för att lära känna dem bättre! Med enkäter, undersökningar eller möjligheter att lämna feedback kan du få bättre förståelse för målgruppens behov och önskemål. Genom att vara lyhörda för feedback kan du anpassa både innehåll och erbjudanden för att stärka relationen till era följare. - Håll det kort och koncist
Tiden är värdefull, även för dina läsare, så se till att ditt nyhetsbrev är lättläst och inte överdrivet långt. Använd korta stycken, undvik ett komplicerat språk och fokusera på att leverera din information på ett kortfattat sätt. - Överblick är underbart
När vi ändå pratar om tid är det är det bra att strukturera nyhetsbrevet på ett sätt som ger en snabb överblick. Det kan du exempelvis göra genom att använda fängslande rubriker, punktlistor och styckesindelningar som gör det lätt att följa. Då kan läsaren enkelt skumma igenom nyhetsbrevet och snabbt hitta det som intresserar dem mest. Var kreativ och använd gärna humor eller en oväntad twist i dina rubriker eller text för att sticka ut från mängden. - Fokus på relevant och värdefullt innehåll
Tänk på att ditt nyhetsbrev ska erbjuda något av värde för läsaren. Inkludera exempelvis branschnyheter, tips och tricks, intressanta berättelser eller exklusiva erbjudanden. Innehållet ska vara relevant för din målgrupp eller hjälpa dem på något sätt, var service minded! - Ta hjälp av färg & form
Design spelar såklart en viktig roll i att skapa ett attraktivt nyhetsbrev. Använd färg, bilder och grafik för att göra nyhetsbrevet mer visuellt tilltalande. Var dock försiktig så att designen inte tar över och distraherar från det faktiska innehållet eller försvårar strukturen. - Vad önskar du för resultat
Vad vill du att dina läsare ska göra efter att de har läst nyhetsbrevet? Vill du att de ska besöka din webbplats, registrera sig för ett evenemang eller svara på en enkät? Ge dina läsare tydliga call-to-action i ditt nyhetsbrev. - Glöm inte sista kollen
Det är lätt att trycka på “skicka” lite för fort och att det då smiter med något litet korr-fel i texten. Vårt tips är att alltid se till att någon annan läser igenom texten - och att läsa det högt!
Med våra tips och knep tror vi att du kan vara på rätt väg för att skapa ett fantastiskt nyhetsbrev som engagerar dina läsare, på riktigt. Kom ihåg att vara konsekvent och experimentera med olika strategier för att hitta vad som fungerar bäst för din målgrupp. Lycka till med ditt nyhetsbrev!