Hållbarhet kommer att fortsätta vara en stark trend och göra skillnaden 2013. Konsumenterna blir mer och mer medvetna och informerade och väljer de företag som inte endast är duktiga på det de gör, utan också visar att de bryr sig om miljön och samhället. Även om det finns många sätt och anledningar för ett företag att aktivt arbeta med hållbarhet, är effekten av en lyckad satsning oftast densamma: förstärka varumärken, bygga positiva associationer och sympatier gentemot konsumenter, bilda synergier och partnerskap med andra aktörer, skapa en positiv mediebild samt öka intäkter. Här nedan kommer ett par intressanta exempel på företag som på olika sätt och av olika anledningar har valt att satsa på hållbarhet.
Det brittiska skönhets- och kosmetikvarumärket LUSH, som nyligen firade 15 år i Sverige, har sedan starten varit utmärkande för sin fokus på etik. 2012 introducerade LUSH ett pris för de som har kommit med goda idéer för att förvandla skönhetsbranschen till en mer mänsklig och etisk business. The LUSH Prize, är ett globalt initiativ som finansierar innovativa idéer och projekt inom produktsäkerhet som ersätter djurtest inom skönhet och kosmetika. Priset, som består av £250 000, vill dra allmänhetens uppmärksamhet till de pågående produkttesterna och mobilisera till en förändring för ett mänskligare och mer etiskt beteende i branschen.
LUSH, som från grunden har skapat sin verksamhet kring hållbarhet genom att endast köpa råvaror från Fair Trade-producenter, stoppa djurtest, stödja tillverkare i andra delar av världen med särskilda biståndsprojekt, minska användning av förpackning till det minsta möjliga samt införa omfattande återvinningspolicy, har genom åren blivit ett strålande exempel på ett företag som utvecklas och expanderar med en stark hållbarhetsstrategi.
Charity Pot is another good sustainable initiative by Lush
Ett annat exempel på företag som satsar på hållbarhet kommer från H&M som i februari lanserar Global Clothes Collecting Initiative: en global klädinsamling där kunderna får lämna in sina använda plagg i alla H&M:s butiker på 48 marknader. Den miljömedvetna konsumenten får en rabattkupong med 50 kr i rabatt vid köp för 300 kr för varje inlämnad påse med kläder, och de insamlade kläderna återvinns av H&M:s samarbetspartner I:Collect, så att de kan användas på nytt.
Varje år slängs tonvis av kläder, varav 95 procent hade kunnat användas igen genom att antingen bäras på nytt eller återvinnas. Detta är ett bra sätt för att minska miljöpåverkan av klädindustrin och försöka göra oss konsumenter mer medvetna om hållbarhet. Men detta initiativ är också ett nödvändigt svar från H&M till den kritik som företaget nyligen fått på grund av sina arbetsvillkor i utsatta områden som Kambodja och Bangladesh. Detta hållbarhetsinitiativ kommer, förutom att uppmärksammas som det första i sin genre och statuera exempel för andra företag, även att nyansera den senaste negativa mediebilden och balansera det med en mer positiv bild.
Alla företag borde tänka och satsa mer på hållbarhet i sina verksamheter, som om det är väl igenomtänkt och genomfört, kan ge konkreta resultat som i slutändan inte bara gynnar företagen men även konsumenterna. Vi kan alla vinna på att skapa en mer hållbar värld.
Livia Podestá, Projektledare och PR-konsult på Prat PR Porter Novelli i Stockholm och vinnare av guldet på Sabre Awards EMEA i kategorin Marketing to Youth med Durex kondomtestarkampanj.