Sociala medier 2020 – 5 saker att tänka på

Sociala medier 2020 – 5 saker att tänka på

  1. Facebook har under året presenterat interaktiva annonser som flitigt använts på den amerikanska marknaden, nu börjar det även ta fart i Europa. VR- och AR-annonser har genererat fantastiska resultat när det gäller varumärkeskännedom med höga genomsnittliga engagemangstider på över 61 sekunder. Det finns även exempel som tripplar trafiken, vilket är otroliga resultat som borde vara anledning nog att utforska möjligheterna med interaktiva annonser om ni inte redan gör det.

  2. Video fortsätter att dominera på sociala medier, och kommer troligtvis även att göra ett tag framöver. Imponerande siffror från Google bekräftar att 55% av köpare globalt säger att de använder video online även när de shoppar i fysiska butiker. Det framkommer även att videorecensioner har stor påverkan på huruvida en konsument köper en produkt eller inte. För att skapa ett försprång rekommenderar jag företag att börja utforska kortare viderecensioner i andra kanaler än Youtube, där formaten dominerar idag.

  3. Instagram har börjat dölja gilla-markeringar för mottagarna med motiveringen ”att minska yttre påtryckningar och motverka psykisk ohälsa i kanalen”. Kan detta även vara ett taktiskt beslut av Instagram och som ett steg i att ta kontroll över influencer marketing? Är influencers data dold kan annonsering istället bli ett säkrare och mer analytiskt val. Trots detta tror jag inte att influencer marketing är något som kommer minska under 2020, men det kommer vara intressant att följa utvecklingen.

  4. Hur ska företag rikta sin annonsering? Det är minst sagt en djungel i dag där du kan rikta det mot interaktioner, trafik, räckvidd och videovisningar för att nämna några. Lika många alternativ som det finns, lika många rekommendationer flyger omkring. Jag hoppas och tror att marknadsförare kommer inse styrkan i att blanda sin optimering och se det som ett levande verktyg som kan anpassas utifrån behov. Ett tydligt uppsatt mål för varje unik annons och utifrån det optimera och rikta segmenteringen kan låta självklart, men är enligt mig otroligt viktigt att påminna om.

  5. Konkurrensen på segmentering ökar på Facebook i takt med att allt fler väljer att annonsera. Vi kommer bli tvungna att lära känna vår målgrupp bättre och utöka segmenteringen genom att göra den mer detaljerad. Grundlig målgruppsanalys där värderingar och mer specifika intressen utforskas och utnyttjas kommer ge dig ett försprång i din annonsering.

Vill du veta mer om sociala medier och hur ni ska använda kanalerna 2020? Hör av dig till oss på hej@prat.se så berättar vi mer!

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4618
2021-03-23

Prat PR söker PR-konsult med projektledarkunskap

4592
2021-02-17

Bästa ingredienserna för en slagkraftig PR-kampanj

4575
2021-01-27

Svenska Kocklandslagen till Prat PR