Svenska Kocklandslaget vann silver i Culinary World Cup

Svenska Kocklandslaget vann silver i Culinary World Cup

 

Den 1 december var det dags för prisceremonin i Culinary World Cup i Luxemburg. Efter att vårt svenska landslag hade levererat mat i toppklass i både Varmköket och Chef’s Table stod det klart att Svenska Kocklandslaget tog hem en silvermedalj. Guldet gick till Schweiz, medan Norge blev trea.

Efter att ha tränat ihop i 1,5 år var det äntligen dags för Svenska Kocklandslaget att visa vad de går för i Culinary World Cup i Luxemburg. Prat PR har varit med från starten och bistått med pr-strategi, sociala medier, medieträningar, pressträffar och agerar presskontakt.

Culinary World cup i Luxemburg 26-30 november
För Sverige drog världsmästerskapet igång lördagen den 26 november då de tävlade i grenen Varmköket, eller Restaurant of the Nation som grenen också kallas. Tidigt morgonen därpå fick de veta att de nått en guldplacering i detta första moment, vilket behövs för att kunna ha chans att knipa en topplacering i tävlingen totalt. På tisdagen var det dags för den nya grenen Chef’s Table där laget ännu en gång levererade fantastisk mat. På torsdagen presenterades de slutgiltiga resultaten – Sverige belönades med en silvermedalj medan Schweiz knep guldet och Norge fick brons.

-Vi är såklart besvikna att vi inte riktigt nådde hela vägen fram, siktet har varit inställt på att försvara vårt guld sen vi började träna ihop som lag. Vi hade tyvärr inte marginalerna på vår sida och det var en riktigt tight strid i toppen där Schweiz bjöd på tufft motstånd. Vi är dock väldigt tacksamma för det otroliga stöd vi upplevt från fans och familj både här på plats och hemifrån, otroligt mäktigt och något jag aldrig kommer att glömma, berättar Jens Ericsson, General Manager Kocklandslagen.

Årets tema är ”Embrace”
I grenen Varmköket skulle laget leverera 110 kuvert av en trerättersmeny där juryn slumpmässigt valde ut fem tallrikar av varje rätt att bedöma. Under nyheten Chef’s Table presenterade lagen en avsmakningsmeny som lyfter sitt lands lokala smaker och tekniker. Till Chef’s Table skulle lagen även presentera ett tema för rätterna som serverades – för Kocklandslaget blev temat Embrace där de ville hylla och lyfta det fina samarbetet de har med producenter, leverantörer och partners men även inom laget.

- Alla fantastiska aktörer runt omkring oss har verkligen varit en otroligt viktig del av vår resa. Det var detta vi ville lyfta med vårt tema Embrace, och även om det inte blev guld är jag grymt stolt över lagets prestationer under detta VM. Nu blickar vi framåt och laddar inför OS 2024!, berättar Marie Skogström, Coach för Kocklandslaget.

Prat PR har tillsammans med Kocklandslaget tagit fram temat och även producerat den officiella tävlingsfilmen. Se filmen här.

Följ gärna Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorkocklandslaget på Instagram:
@kocklandslaget och @juniorkocklandslaget.

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med

7200
2024-02-28

Picky Living väljer Prat PR

7152
2024-02-15

Skapa nyhetsbrev som engagerar!