Svenska kyrkan väljer Prat PR som strategisk PR- partner för sitt internationella arbete

 

 

Välkommen till svenska kyrkans foodtruck

Efter en omfattande pitchprocess har Prat PR vunnit PR-­‐uppdraget för Svenska kyrkans internationella arbete. Uppdraget innefattar PR-­‐stöd för såväl organisationens kontinuerliga profileringsarbete som Svenska kyrkans två insamlingskampanjer under året – fastekampanjen och julkampanjen. Målet är att öka kännedomen för Svenska kyrkan som en internationell aktör samt förknippa organisationens biståndsarbete med frågor rörande mat, hunger och hälsa.

Samarbetet inleds med årets fastekampanj med temat ALLT för att utrota hungern. För att skapa uppmärksamhet kring hungersituationen i världen och samla in pengar till Svenska kyrkans internationella arbete har Prat PR tagit fram ett koncept där Svenska kyrkan åker på food truck-­‐turné. Totalt görs tio stopp runt om i landet. Food truckens första stopp äger rum den 14 mars på Tulegatan i Stockholm klockan 11:00-­‐13:30. Ärkebiskop Anders Wejryd är med på plats i food trucken och hjälper till att servera soppa till allmänheten.

− Det var Prat PR:s engagemang i våra frågor i kombination med kreativt nytänkande som gjorde att vi valde dem som strategisk partner för vårt pr-­‐arbete. Food trucken väcker uppmärksamhet för vårt internationella arbete och gör det möjligt för oss att nå ut till nya målgrupper, säger Mattias Nihlgård, kommunikationsansvarig Svenska kyrkans internationella arbete.

I food trucken serveras två soppor inspirerade av köken i Haiti och Kambodja, som är fokusområden för årets fastekampanj. Sopporna är framtagna av David Frenkiel och Luise Vindahl Andersen som står bakom den vegetariska matbloggen Green Kitchen Stories. En sopplunch kommer att kosta 50 kronor och pengarna går till insamlingen. Food trucken erbjuder också en plusmeny där man i stället för att köpa mer mat till sig själv skänker ett mål mat till en medmänniska i ett annat land.

− Vi är stolta över att få arbeta med Svenska kyrkans internationella arbete och bidra till att skapa uppmärksamhet om hungersituationen i världen. Food trucken är ett sätt att nå ut med Svenska kyrkans budskap, både nationellt och lokalt. Vi hoppas att många vill vara med och göra gott genom att köpa våra goda soppor, säger Ebba Häryd, kundansvarig för Svenska kyrkans internationella arbete på Prat PR.

Under kampanjperioden besöker Svenska kyrkans food truck tio församlingar runt om i landet. Vid varje destination aktiveras food trucken i samarbete med den lokala församlingen i syfte att driva intresse och engagemang för fastekampanjen lokalt.

Turnéplan Svenska kyrkans FOOD TRUCK för att utrota hungern

Fredag 14/3 – Stockholm (korsningen Tulegatan/Rådmansgatan)

Lördag 15/3 – Västerås, Stora torget

Söndag 16/3 – Uppsala, Stora torget

Tisdag 18/3 – Lerum, Hulans torg

Fredag 21/3 – Göteborg, Domkyrkoplan

Lördag 22/3 – Halmstad, Stora torget

Söndag 23/3 – Malmö, Stora torget

Tisdag 25/3 – Höör, Nya torg

Torsdag 27/3 – Vårgårda, Centrumkyrkan

Lördag 29/3 – Stockholm, Täby centrum

Tider: från klockan 11 till ca 13:00 -­ 13.30

ALLT för att utrota hungern

Idag går över 842 miljoner människor hungriga. Orsakerna till att så många inte har tillräckligt med mat är komplexa men i grunden handlar det om fattigdom, demokrati och rättvisa. Därför bedriver Svenska kyrkan, som en av Sveriges största biståndsorganisationer, ett brett och omfattande arbete för en rättvis värld utan hunger, fattigdom och förtryck. För fjärde året i rad är temat för fastekampanjen ALLT för att utrota hungern – en uppmaning till svenska folket att aktivera sig i kampen för en bättre och mer rättvis värld.

 

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel